Liikenneministeri Kyllönen kiittää mahdollisuudesta kiristää liikenteen verotusta ilmaston pelastamiseksi |
Valtiontalouden tarkastusvirasto, VTV, on tarkastanut vuonna
2008 valmistuneen ilmasto- ja
energiastrategian toteutumista. VTV:n
raportti on niin tylsää luettavaa, että en viitsi vaivata tämän blogin
lukijoita kovin pitkällä selostuksella. Jos joku on asiasta kiinnostunut, voi koko tarkastusraportin käydä lukemassa täältä.
Sen sijaan kiinnitän lukijan huomion pariin mielestäni
relevanttiin kysymykseen itse strategiasta ja myös VTV:n tarkastuksesta.
Tarkastuskertomukselle on annettu nimi ”Ilmastonmuutoksen
hillintä”, ja tarkenteeksi on merkitty ”Pitkän aikavälin ilmasto- ja
energiastrategian valmistelu ja toimeenpano”. Minusta on kummallista, että
kertomuksesta sen nimestä huolimatta ei
löydy minkäänlaisia arvioita Suomen saavutuksista ilmastonmuutoksen
hillinnässä. Tarkoitan siis jonkinlaisia tietoja siitä, monellako asteella
ilmastomme on viilentynyt, montako hirmumyrskyä on torjuttu, tai montako
hukkuvaa saarivaltiota ja jääkarhua strategian toimeenpanon seurauksena
pelastettu. No, se on toisaalta hyvin ymmärrettävää kahdestakin syystä.
Kenelläkään ei tietysti ole mittausdataa em. arvioiden
tekemiseksi. Vaikkapa dataa olisikin, se ei osoittaisi Suomen
ilmastopolitiikalla olevan mitään merkitystä lämpötiloihin, myrskyihin tai
jääkarhujen hyvinvointiin. Ehkä tämän vuoksi VTV oli päättänyt rajata
tarkastelun ulkopuolelle kokonaan ilmastopolitiikan järkevyyden arvioinnin. No
miksikäs sitä tarkastamaan vihreän politiikan järkevyyttä? Hirvittävä huutohan
siitä olisi syntynyt. Mutta surkeaa silti on, että tuloksellisuustarkastus
rajaa tuloksen tarkastuksesta ulos!
VTV kritisoi monia asioita tarkastusraportissaan. Pikanttina
yksityiskohtana todetaan, että päästövähennystavoitetta hiertää mm. liikenteen
jatkuva kasvu. Se syö tavoitetta, vaikka liikenteessä on toteutettu useita
päästövähennystoimia. VTV huomauttaa lisäksi, että ilmastonmuutoksen hillintään
vaikuttavat useat erilaiset rahoitustoimet ja jotkut niistä myös kielteisesti.
Ilmastotavoitteiden kannalta ongelmalliseksi VTV mainitsee esimerkiksi
työmatkakuluvähennykset, jotka suosivat liikenteen päästöjä. Raportin mukaan
työmatkakuluvähennykset ylittivät vuonna 2008 kaikki ilmastomenot.
Näillä kommenteilla VTV pohjustaa työmatkakulujen
vähennysoikeuden karsimista, kilometrikorvauskäytännön heikentämistä ja
liikennepolttoaineverojen korotuksia. Vasemmistoliiton liikenneministeri
Kyllönen ja valtiovarainministeri Urpilainen kiittävät tarkastushavainnoista. Omalla
autollaan työmatkoja tekevät myyntimiehet ja haja-asutusalueilla asuvat
työntekijät eivät useimmiten kuulu vasemmistopuolueiden äänestäjäkuntiin, joten
lisätulojen hakeminen karsimalla näiden verovapaita korvauksia ja
työmatkavähennyksiä sopii hyvin molemmille ministereille. Ja kumpikaan ei uskaltaisi
enää laman jo tultua tupaan sisään korottaa tasaveroiksi laskettavia
polttoaineveroja, ellei niillä veronkorotuksilla voitaisi pelastaa maapallon
ilmastoa. Työssä käyvät veronmaksajat ovat saamassa hallituskauden loppuvaiheessa ison lisälaskun.
VTV:n raportti kiinnittää huomiota myös ilmastotoimien
rahoittamiseen ja rahoituksen selkeämmäksi tekemiseen. Raportin mukaan Suomen
ilmasto- ja energiarahoitus on kaksinkertaistunut vuodesta 2008 vuoteen 2011
mennessä. Tänä vuonna rahoitus oli noin 550 miljoonaa euroa, mikä vastaa puolen
arvonlisäveroprosentin tuottoa. Rahat menevät pääosin tutkimus- ja
innovaatiotoimintaan ja uusiutuvan energian tukemiseen, jonka käyttöönotto
nostaa sähkön kuluttajahintaa lähivuosina ehkä 20-30 prosenttia.
VTV kritisoi valtion talousarvioita ja tilinpäätöksiä siitä,
että niistä ei käy selvästi ilmi mitkä rahat liittyvät ilmasto- ja
energiapolitiikan toteuttamiseen. VTV ehdottaa, että rahoituksen läpinäkyvyyttä
lisättäisiin laatimalla budjetin liitteeksi ilmastorahoituksesta erillinen
selvitys. Tämä helpottaisi ilmastotoimien raportoinnissa EU:lle ja YK:lle. Sama
ongelma meillä on tietysti muutamien muidenkin asiakokonaisuuksien kohdalla.
Monet odottavat edelleen, että valtioneuvosto ehtisi laskea vaikkapa
humanitaarisen maahanmuuton kustannukset, jotka taitavat jo nyt olla maapallon
ilmaston pelastusyritystä isommat.
Tuskinpa uusillakaan ilmasto- ja energiatoimilla ei ole vaikutusta ilmastoon, eikä niillä maailmaa pelasteta. Mutta tiedän yhden puolueen, jonka laariin sataa jokainen ilmastohössötykseen pantu veronmaksajan raha.
Niin mikä se valtio aikoinaan olikaan, siis se paratiisiksikin kutsuttu ja joka tuotti saatuun hyötyyn tai tuotettuun hyödykkeeseen nähden maailman eniten saasteita?
VastaaPoistaNyt kun tätä paratiisia ei enää ole, niin näköjään sekä taistolaiset että ex-taistolaiset yrittävät saada aikaan paratiisin vai kurjuutta tasapuolisesti kaikille.
Mielestäni, mehän saamme ainakin vielä toistaiseksi päättää missä asumme, vaikka vihreän politiikan mukaan meidän kaikkien pitäisi asua kaupungeissa (vuokralla) ja kaikki omaisuutemme tulisi mahtua polkupyörän tavaratelineelle!
En tiedä osaavatko VTV:ssä laskea esim. paljonko kymmenen prosentin vähennys yksityisautoilussa pienentää valtion kassaa?
Muistaakseni Suomessa autojen keskikulutuksen pieneneminen 0,1 litralla/100 km vähentää
valtion saamista välittömistä veroista yli 30 miljoonaa euroa! Voi olla huomattavasti enemmänkin?