perjantai 21. elokuuta 2015

Vai heinäkuu ennätyskuukausi?

Yleisradion nettiuutiset kertoivat heinäkuun olleen globaalisti tilastoidun säähistorian kuumin. Olen asiasta osin eri mieltä alla olevin perustein. Sisennetyt ja kursivoidut tekstit ovat otteita Ylen uutisesta.
Ylen jutun kuvitusta: Uimareita Irakin Tigrisjoella.
Tämän vuoden heinäkuu on todettu maapallon tilastoidun säähistorian kuumimmaksi, kertoo Yhdysvaltain ilmasto- ja merentutkimuslaitos NOAA.
NOAA perustaa tietonsa harvahkoon ja huonosti maapallon kattavaan mittausverkkoon, jonka menneitä mittaustietoja laitos justeerasi alaspäin viime keväänä saadakseen viimeisten lähes 19 vuoden kiusallisen lämpenemistauon loppumaan.

Huomattavasti tarkemmat, alueellisesti kattavammat ja vähemmän justeeratut satelliittiaikasarjat luokittelevat viime heinäkuun globaalisti kahdeksanneksi (RSS-sarja) tai yhdeksänneksi (UAH-sarja) lämpimimmäksi heinäkuuksi. Lisäksi molemmissa sarjoissa pari elokuutakin (1998 ja 2010) menevät keskilämmöllä mitattuna ohi heinäkuun 2015.
Edellinen ennätyskuukausi oli vuoden 1998 heinäkuu.
Niin se on ennätyskuukausi edelleen molemmissa satelliittiaikasarjoissa ja melko selvällä ( >0,3°C) marginaalilla. Melkoisen isoksi on kasvanut satelliittimittausten ja NOAA:n justeerattujen sarjojen ero!
Vuoden 2015 heinäkuu oli 0,81 astetta lämpimämpi kuin 1900-luvun heinäkuut keskimäärin. NOAA:n mukaan heinäkuiden lämpötilat nousevat maapallonlaajuisesti 0,65 astetta vuosisadassa.
Sateliittiaikasarjat ulottuvat vain heinäkuuhun 1979 asti. Siitä asti laskettuun heinäkuiden keskilämpötilan keskiarvoon verrattuna viime heinäkuu oli +0,17°C lämpimämpi.
Ennätys oli seurausta erityisesti valtamerten lämpenemisestä. Vaikka laajat alueet maapallolla olivat poikkeuksellisen kuumia, maa-alueilla mitatut lämpötilat olivat vasta historian kuudenneksi lämpimimpiä.
Merenpintalämpötilojen poikkeama pitkäaikaisesta
vertailukaudesta Reynolds SST -sarjan mukaan
elokuun 19. päivänä 2015
Tyynenmeren koillisen osan merenpintalämpötilat ovat tällä hetkellä vähän koholla johtuen käynnissä olevasta luonnollisesta El Nino -ilmiöstä, kuten viereisestä kuvasta näet. Kun tuo merialue on lähes kuudesosa koko maailman meristä, on selvää, että lämpeneminen näkyy myös ilmakehässä, joka saa lämpönsä pääosin merenpinnasta.

UAH-satelliittiaikasarjan mukaan merten yllä olevan alailmakehän keskilämpötila oli kuudenneksi lämpimin kaikista heinäkuista sitten vuoden 1979. Mantereiden yllä olevan ilmakehän keskilämpötila oli aika keskimääräinen heinäkuussa. Se ei yltänyt ainakaan kymmenen lämpimimmän heinäkuun joukkoon tuossa sarjassa.
Sen sijaan merialueilla tehtiin uusi ennätys. NOAA:n mukaan merten lämpötilojen kymmenen lämpimintä kuukautta on tilastoitu viimeisten 16 kuukauden aikana, eli viime vuoden huhtikuusta lähtien.

Ehkä tuossa tarkoitetaan merenpintalämpötiloja? Kävin hakemassa NOAA:n vähemmän justeeratun merenpintalämpösarjan, Reynolds OISST:n, tuoreet tiedot. Niiden mukaan kymmenestä lämpimimmästä kuukaudesta (keskimääräisellä globaalilla merenpintalämpötilalla) mitattuna vain neljä mahtuu viimeisen 16 kuukauden joukkoon. Ne olivat vuoden 2014 heinäkuu, elokuu ja syyskuu sekä tämän vuoden heinäkuu. Mutta erot ovat hyvin pieniä. Kannattanee muistaa, että merten lämpötilamuutoksissa varsinkin pintavesiä paksumpien vesipatjojen osalta kyse on asteen tuhannesosista kuukausien ja vuosien välillä. Minulla on epäilys, josko mittaustekniikkamme edes riittää noin pienien muutosten havaitsemiseen.

Suomen heinäkuun keskilämpötila hätyytteli ennätystä RSS-satelliittiaikasarjan mukaan. Se nimittäin oli sarjan 36-vuotisen historian neljänneksi kylmin häviten ennätyksellisen lämpimälle vuoden 2010 heinäkuulle peräti yli viiden asteen verran. Sitä kylmemmät heinäkuut ovat olleet 1992, 1987 ja 1996. Mutta tuollaiset tiedot kotimaasta eivät taida olla Ylen punavihreässä kuplassa ilmastopoliittisesti korrekteja tai yleisöä kiinnostavia?

NOAA:n uutinen siis oli ehkä totta, jos uskomme rankimmin justeerattuihin ja huonoimpiin globaaleihin tilastoihin. Melkoinen osa uutisesta katoaa, jos luotamme tarkempiin ja kattavampiin mittausmenetelmiin. Mutta uutisoinnin pääasiallinen motiivi taisi ollakin poliittisen lämpötilan nosto ennen Pariisin ilmastokokousta. Yritys oli tietysti hyvä, mutta siitä huolimatta sitten alkuvuoden 1997 ilmasto ei ole satelliittimittausten mukaan lämmennyt. Sitä uutinen ei muuksi muuta.

PS. 21.8. klo 11:20
Lisäsin viimeiseksi kuvaksi kahden lämpöaikasarjan, satelliittimittauksiin perustuvan RSS:n ja NOAA:n lailla NCEI:n tilastoadjusteerauksiin pohjautuvat GISSTempin, kuukausianomaliat. Järkyttävää on katsoa, miten jälkikäteen tehty justeeraaminen on viimeisen 10 vuoden aikana irrottanut aikasarjojen trendit toisistaan.

61 kommenttia:

  1. Kannattaisi aina vaatia justeerauksien tiedot ja perusteet, ennenkuin hyväksytään väitettyjä tutkimuksia todellisiksi, kelvollisiksi tutkimuksiksi. Mutta Ylellä kukaan ei piittaa millaisia valheita julkaisee, kunhan ne sopivat Ylen poliittiseen linjaan.

    VastaaPoista
  2. Planeetta on kuitenkin merten lämpösisältö mukaanlaskettuna lämmennyt selvästi vuodesta 1998, mikä tulisi aina mainita näistä asioista puhuttaessa, muu on kirsikanpoimintaa.

    -L4

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmennyt, huolella valikoitujen, adjusteerattujen, inter- ja ekstrapoloitujen sekä korjattujen mittauslukemien perusteella. Lukemien, joita on korjattu, kunnes ne antavat halutun tuloksen. Tällaisen "tieteen" takia en usko tippaakaan siihen, mitä ilmastonmuutoksen raportoijat selittävät. En usko lainkaan väärennettyihin mittaustuloksiin, eikä sinunkaan pitäisi.

      Poista
    2. Höpsis, sinulla ei ole tuosta mitään kunnollista näyttöä, korkeintaan blogeissa julkaistuja vihjailuja. Joka tapauksessa arktiset merijäät, vuoristojäätiköt ja merenpinna nousu todistavat siitä että ilmasto on oikeasti lämmennyt eikä kyse ole vain jostakin ilmastoskeptikkojen hypettämästä UHI-ilmiöstä yms. mittaussarjojen systemaattisista virheistä.

      -L4

      Poista
    3. UHI töytyy ottaa huomioon joidenkin mittausasemien tapauksessa: esimerkiksi sääasema joka on ollut keskellä peltoa vuoteen 2004 saakka onkin nykyään supermarketin parkkipaikan asfaltin keskellä, lähellä ilmastoinnin puhallusaukkoa. Tämän aseman mittauksia ei tietenkään voi käsitellä kuin vuoteen 2004 saakka yhtenäisenä sarjana. Siitä eteenpäin olevat mittaukset on käsiteltävä eri mittauspisteen datana.

      Poista
    4. Meillä ei ole ollut minkäänlaista kykyä mitata merien lämpötilaa kattavasti ennen Argo-poijuja, joiden mittaustuloksia on saatu vasta viimeisen 10 vuoden ajalta. Mitään äkilliseen ilmaston lämpenemiseen viittaavaa ei noista tilastoista löydy. Ei muuten löydy myöskään avaruudesta mitatuista ilmakehän lämpötiloista. Muutokset ja ennätykset löytyvät muutamista Obaman hallituksen nykyään poliittisista aikasarjoista. Fysikaalisten tieteiden uskottavuus tässä on koetuksella.

      Poista
    5. "Joka tapauksessa arktiset merijäät, vuoristojäätiköt ja merenpinna nousu todistavat siitä että ilmasto on oikeasti lämmennyt..."

      Onhan se ilmasto hitusen lämmenyt, eikai sitä kukaan kiistä, mutta mitkä on ne konkreettiset todisteet että se olisi ihmisen aikaansaamaa ja että siitä seuraisi jokin katastrofi?

      Poista
    6. Oliko se niin, että merenpinta tuppaa nousemaan vain ulapoilla, mistä voi mitata vain satelliiteista?

      Kuinka tehokkaasti tämä kiihtyvä nousu sitten karttaa saaria keskellä merta? Kuinkas on käynyt Honolulussa, onko nousu kiihtynyt?

      http://www.psmsl.org/data/obtaining/stations/155.php

      Tapsa

      Poista
    7. Höpsis L4 toistelee vanhoja mantrojaan, vain data todellisuudesta puuttuu!
      -PX

      Poista
    8. Meret nousee jäät sulaa - fakta. Siitähän ei muuten ole montaakaan vuotta kun ilmastoskeptikot väittivät että mitään lämpenemistä ei ole edes tapahtunut....kehitystä on siis tapahtunut.

      -L4

      Poista
    9. L4: "Meret nousee jäät sulaa - fakta."

      Mikä fakta? Millä rannikkolaitureilla tämä merenpinnan nousu on nähtävissä? Missä se korjaamaton, suodattamaton data on, mihin viittaat nimityksellä "fakta"? Anna linkki, L4. Muuten väittämäsi pysyvät tyhjinä lauseina.

      Poista
    10. Ahaa onko "korjaamaton suodattamaton data" ehkäpä skeptikkojen viimeinen linnake taistelussa mitattuja faktoja vastaan? Toivottavasti ei koska moisen datan vaatiminen kalibroidun sijaan olisi nk. denialismia,..

      -L4

      Poista
    11. Sieltä varmaan kohta tulee linkki Coloradon lätkäjengiin.

      Muuten tämä menee nyt taas tähän samaan jankutuksen suuntaan, mistä Mikko ei erityisesti pidä.

      Tapsa

      Poista
    12. L4:n mielestä siis tuossa Honolulun datassa on sitten jotain vikaa.

      Tapsa

      Poista
    13. Höpsis L4, se data!

      Poista
    14. Noh lukekaapas ensiksi luku 3.7 tästä loistavasta lähteestä:

      https://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/wg1/WG1AR5_Chapter03_FINAL.pdf

      Perusasiat selville ensiksi kiitos.

      -L4

      Poista
    15. Ja varsin raakadataa saa esim. täältä:

      http://podaac.jpl.nasa.gov/dataset/JASON-1_SGDR_NETCDF?ids=ProcessingLevel&values=*2*&search=JASON-1

      -L4

      Poista
    16. Höpsis L4, ennusteet/mallit eivät ole dataa, ne ovat mielikuvitusta, eli edelleen, se data!
      -PX

      Poista
    17. Postasin Jason-1 altimetriwaveformeja eli dataa klo. 11.18, sen kun lataamaan!

      -L4

      Poista
    18. Juu, alkaa mennä taas jankutukseksi. Minä annan Argo-dataa meristä alueelta 65N-65S ja 1-360E. Sekä merenpintalämpötilan että päällimmäisen 100 metrin kerroksen keskilämpötilan trendi ajalla tammikuu 2004 - joulukuu 2014 on negatiivinen. Lämpenemistä ei tuona aikana siis ole tapahtunut, kuten ei myöskään satelliittimittausten mukaan. Tuo dataan perustuva tieto ei jankkaamalla muuksi muutu. Jos jossain tutkimuspaperissa (Esim. Karl et al. 2015 justeerauspaperi, mihin NOAA:n sarja perustuu) väitetään lämpenemistä havaitun, se paperi ja justeerattu sarja on yksinkertaisesti väärässä.

      Poista
    19. Tuossa vielä linkki Argo-datan grafiikkaan.

      https://www.dropbox.com/s/7be6k34tkn1pee7/Argo%202004_2014.JPG?dl=0

      Poista
    20. Mikko 22. elokuuta 2015 klo 12.26

      Tuota minä tarkoitin. Kiitos Mikolle.

      Poista
    21. "Planeetta on kuitenkin merten lämpösisältö mukaanlaskettuna lämmennyt selvästi vuodesta 1998, mikä tulisi aina mainita näistä asioista puhuttaessa, muu on kirsikanpoimintaa. "

      Tämä on just niin täydellinen non sequitur.

      Lämpösisältö voidaan ilmoittaa lämpötilan nousuna ja siinä liikutaan tuhannesosa-asteiden alapuolella. Ei se Riviera saavuta Suomea ihan pian.

      Poista
    22. "Esim. Karl et al. 2015 justeerauspaperi, mihin NOAA:n sarja perustuu) väitetään lämpenemistä havaitun, se paperi ja justeerattu sarja on yksinkertaisesti väärässä."

      Mihinkähän blogisti tämän väitteensä pohjaa?

      Poista
    23. Lämpenemisen aiheuttama merenpinnannousu näkyy näppärästi altimetreillä, esim. El Ninon tapauksessa Itäisen Tyynenmeren kohdalla pullistuma on kymmeniä senttejä.

      -L4

      Poista
    24. L4, onko tosiaankin kyse lämpölaajenemisesta eikä ilmavirtauksista..?

      -Tepi-

      Poista
  3. Mä en edes jaksanut lukea tuota Ylen uutista, kun odotin ja toivoin että Mikko kertoo onko siinä mitään perää. Kiitos!

    VastaaPoista
  4. Kerrankin aiheeseen liittyvä oikeaanosunut ilmastoennuste
    eli NOAA ja NASA väärentävät aina.

    Se että YLE,n Yrjo poika Kokkonen joutui perumaan todistuksensa että ilmasto on lämmennyt 6,5C astetta vuosisadassa oli ilmeisesti niin mahdoton että YLE joutui jakamaan todistuksensa kymmenellä jäädessä 0,65C vuosisadassa eli 0,065C vuodessa, luvun sinänsä olevan mielenkiintoinen kun se menee mittaustarkkuuden ulkopuolelle.

    "Uutista korjattu 20.8. klo 18.50: NOAA:n mukaan heinäkuiden lämpötilat nousevat maapallonlaajuisesti 0,65 astetta vuosisadassa (ei vuosikymmenessä)."

    https://stevengoddard.wordpress.com/2015/08/21/one-climate-prediction-that-came-true/

    Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäys.

      Liekö alkuperäinen uutinen peräisin WMO,lta jota on päästetty kettutyttöjen reposteltavaksi erilaisten PR. toimistojen kautta
      esivalmisteltuna.

      https://www.wmo.int/media/sites/default/files/1152_en.pdf

      Ilkka

      Poista
    2. Kerrassaan hellyttävää että vedotaan saitteihin joiden kirjoitukset alkavat

      Two years ago, I realized that the criminals at NOAA and NASA were no longer making any attempt to generate honest temperatures, and I predicted that they were ramping up to engage in whatever fraud was necessary to declare every month to be the hottest ever. My prediction was correct, with criminals running the White House, NOAA and NASA.

      Ja joissa globaaliksi lämpötilaksi otetaan lyhyt pätkä rss satelliitidataa muutaman kilometrin korkeudella maanpinnasta jota sitten verrataan samalla jaksolla pintalämpötiloihin. Kirsikan poimintaa?

      Tai että Englannissa ei ole ollut lämmintä ja siksi ei planeetta lämpene.

      Poista
    3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  5. Ennätyskuukadessa oli kyse YKn alaisen WMO,n ilmastososiologiem
    päättämästä sopimusasikrjasta josta maailman johtavin ilmastotiede on
    sopinut jo ilmastopoliitikkojen kesken.

    "Summary of the policymakers" meidän lukutaidottomille nilkeille
    ja tuuliparooneille jotta kolehtihaavi kilisisi..

    Allekirjoittavatko meidän nilkit?

    Ilkka

    VastaaPoista
  6. Obergrüppenführer Jyrkin Stumpp22. elokuuta 2015 klo 12.36

    Mää ny kysyn vissiin tyhmii, kunen muuta ossoo:
    "..mittausverkkoon, jonka menneitä mittaustietoja laitos justeerasi alaspäin viime keväänä saadakseen viimeisten lähes 19 vuoden kiusallisen lämpenemistauon loppumaan."

    Eiks noita mittaustiatoja pitäis justeerata Ylös päin, jos haluaa LämpenemisTauon loppumahan?

    Ei Mulla Muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tasasta viivaa vetää alkupäästä taljoilla alas niin loppupää on silloin korkeammalla.

      Poista
  7. Jorma, 70, on käynyt kaikissa maailman valtioissa yhtä lukuun ottamatta - selvinnyt pelkällä suomella. -Otsikko IS. Lukekaa mitä kaveri sanoo Huippuvuorista.
    http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1440121632371.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistähän se Jorma sen viilenemisen tempaisi?

      Lämpenemistä näyttää molempien asemien data.. Mutta kuvaavaa että Iltasanomien matkailujuttu kelpaa täällä ehdottomana tietolähteenä.. :)

      https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Svalbard_temperature.png#mw-jump-to-license

      Poista
    2. Kuvaavaa on myös se, etteivät paikalliset ihmiset voi mitenkään olla oikeassa (justeeratun) tilaston ja hienojen tietokonemallinnusten rinnalla.

      -Tepi-

      Poista
    3. Myskihärkä ei kuulu Huippuvuorten alkuperäiseen eläimistöön. Ihminen toi sen Huippuvuorille 1920-luvulla. Löysin viimeisen yksilön raadon heinäkuussa 1978, jolloin vierailin siellä ensimmäistä kertaa. Raato oli kauniilla tunturiniityllä hylätyn venäläisen hiilikaivoksen (Grumantbyen) luona. Routa oli nostanut pintaan venäläisen hautausmaan vainajia.

      Myskihärkä on sopeutunut kylmään ja kuivaan ilmastoon, jollaista on mm. itäisessä Grönlannissa. Se ei siedä Huippuvuorten kosteaa ilmastoa, koska sen paksu turkki vettyy, jolloin eläin alkaa palella.

      Antero

      Poista
    4. Tepi.. Miten kommenttisi liittyy Jorman näkemykseen Huippuvuorten lämpötiloista?

      Poista
    5. Iltasanomien jutussa Jorma kertoo:"Yksi seurueestamme oli käynyt siellä ensimmäisen kerran jo vuonna 1953. Silloin alueella oli kesäisempää, eikä jääkarhujakaan tarvinnut pelätä, sillä niiden saaliit olivat pohjoisessa. 50-luvun jälkeen ilmasto on kylmentynyt niin, että myskihärät ovat kuolleet sukupuuttoon."

      Iltasanomien jutusta ei selviä, milloin Jorma kavereineen kävi Huippuvuorilla. Mutta jos kävi ennen vuotta 2000, myös lämpötilatilastot tukevat hänen kertomustaan, sillä muutostrendi vuodesta 1953 siihen saakka oli laskeva.

      Valitettavasti Huippuvuorilta ei ole (minun tiedossani) sääaseman mittaamaa lämpötiladataa ennen vuotta 1932. Ja sotavuosien 1941 - 1945 osalta on aukko. Mutta muilta osin voidaan sanoa ilmaston siellä vaihdelleen melkoisesti. Vuosikeskilämpötilojen kokonaisvaihtelu on ollut 7 asteen luokkaa. Melko lauhaa jaksoa 1930-1950 seurasi viilenevä 1960-luku ja kylmät 1970-1980. Vasta 1990-luvulla alkoi lämmetä, 2000-luvun alussa vuosikeskilämpö oli 1930-luvun tasolla ja viimeiset 10 vuotta ovat olleet hieman sitä lauhempaa.

      Sanoisin, että Atlantin virtausten syklit näkyvät hienosti Huippuvuorten lämpötilassa selittäen ainakin vuosikymmenten keskimääräiset vaihtelut hyvin.

      Poista
    6. Huippuvuorien lämpötilat löytyvät yhtäjaksoisesti vuodesta 1900 lähtien: http://www.yr.no/place/Norway/. Esimerkiksi heinäkuun lämpötilat ovat nousseet trendin mukaan n. 0.15 ast/10v, jostain 60 luvulta lähtien vielä nopeammin. 30-luku on jäänyt jo kauas taakse.

      Poista
    7. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    8. Lisäys.

      Tuli väärä linkki, mutta kun olen Roskasaitin kanssa samaa mieltä ollessani eri mieltä nyansseistä koska ilmastomunakasta ei tehdä.
      rikkomatta ilmastomunia.

      Sen jälkeen voimme inttää vapaasti pilkun paikasta.

      Tarkoitus oli.

      https://johnosullivan.wordpress.com/2010/02/15/scandinavia-gate-climate-cooling-but-scientists-hide-the-decline/

      Ilkka

      Poista
    9. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    10. Anonyymi 23.8. klo 11:58: "Huippuvuorien lämpötilat löytyvät yhtäjaksoisesti vuodesta 1900 lähtien: http://www.yr.no/place/Norway/."

      Valitettavasti nuo sarjat ovat hyödyttömiä, sillä niiden takana on arvaamattomia justeerauksia, joiden oikeutuksesta ei saa käsitystä. Huippuvuorten lämpötilahistorian rakentamisen ongelmallisuudesta saa kuvan vaikka tästä melko tuoreesta paperista:

      http://www.polarresearch.net/index.php/polar/article/view/21349

      Siinä on iso määrä pätkittäistä ja epävarmaa mittaustietoa yhdistetty melkoisilla justeerauksilla pidemmäksi koko Huippuvuoria edustavaksi sarjaksi. Pidän tuota tutkimusta aika hyvänä yrityksenä. Se muuten vahvistaa edellisen kommenttini sanoman.

      Huippuvuoret eivät kuitenkaan ole tämän bloggauksen ydinasia. Jos joku haluaa keskustella tärkeämmästä asiasta, kannattaa pohtia NOAA:n sarjojen kasvavaa eroa satelliittien ja Argo-poijujen lämpötilamittauksiin sekä lämpenemispaussia viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.

      If you can't explain the pause, you don't know the cause.

      Poista
    11. En pidä toisten kommentoijien arvostelusta täällä. Jos jonkun kommenteissa on hyvien käyttäytymissääntöjen tai kommentointiohjeiden mukaan moitittavaa, kannattaa valitukset tehdä sivun oikeassa ylälaidassa olevalla yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse osoitteeseen mikko2007(at)hotmail.com.

      Poista
    12. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    13. Nimimerkki xyz on poistettu kommentoijien joukosta. Kyseiselle nimimerkille tiedoksi, että en kaipaa kommenttejasi myöskään nimettömänä.

      Poista
    14. Anonyymille 23.8. klo 10.56.
      Kommenttien liittyy siten, että kaikista moninaisista tietolähteistä pidän iltapäivälehden matkailujuttua kutakuinkin yhtä luotettavana kertomaan ilmastonmuutoksesta kuin rajusti (toistuvasti) justeerattuja tilastoja ja/tai reaalimaailmasta erkaantuneita tietokonesimulaatioita.

      Ennusteiden mukaan meillä pitäisi olla jo nyt käsillä katastrofin esinäytös mutta esirippu on edelleen kiinni ja näyttää pysyvän. Sen sijaan, että tiedeyhteisö (?) toteaisi ennusgeneraattorin erehtyneen, peruuttaisi näytelmän ja kartottaisi puuttuvat - näköjään merkittävät - palat tiedoistaan, käytetään aika ja energia viivästyksen selittelyyn.

      Poista
  8. Niin Mikko, juuri sain uutta tietoa ilmastonmuutoksesta, ja ajattelin että sinun kauttasi leviää laajalle.

    http://iceagenow.info/2015/08/no-global-warming-fun-video/

    Ilkka

    VastaaPoista
  9. Lisäys, duoda duoda, minusta tämä kuuluu palstan aiheeseen, semminkin kun homma on paketoitu sievästi, aiheuttaen tipping pointin jossa ilmastovaaka kallistuu ilmastotieteen puolelta tieteen puolelle jolloin luonnontieteilijät, kutan Mauri Timonen sekä Antero Järvinen ym. sekä astrofyysikot tulevat huomoiduksi aiheessa joka on poikkitieteellinen.

    http://hockeyschtick.blogspot.fi/2015/08/new-paper-confirms-gravito-thermal.html

    Selityksenä kosminen rytmi eli sinfonia.

    https://www.youtube.com/watch?v=lIZPpLbYPzU



    VastaaPoista
  10. Miksi mittaussarjojen kieltäjillä ei ole mitään julkaistuja lähdeviitteitä väitteilleen, ainoastaan blogipostauksia? Ei tieteessä näin toimita.

    -L4

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herranjestas sentään. Enhän minä kaiketi ole mielestäsi mittaussarjojen kieltäjä. Minähän käytän niitä lähes kaikissa bloggauksissa ja viittaan suoraan dataan. Se on paljon vahvempaa verrattuna muunlaiseen viittaamiseen. Lisäksi kaikki dataan perustuvat tulokseni ovat kenen hyvänsä tietokoneen ja taulukkolaskentaohjelman käyttäjän tarkistettavissa. Se on avoimuutta, joka salaisten justeerausten ja mallinnusten myötä on katoamassa osasta ilmastotutkimusta.

      Poista
    2. En tarkoittanut sinua Mikko vaan esim. anonyymiä klo. 17:45 joka antoi ymmärtää että koska kaikki datasarjat ja mallinnukset on väärennetty hän päättää itse mihin uskoo.

      -L4

      Poista
  11. No ainakin minun Maxvell painovoimateoiriaa tukevassa artikkelista
    joka ei ole kotoisin bloggerilta, vaan vallan muualta.



    The HS greenhouse equation
    The Maxwell/Clausius/Carnot gravito-thermal 'greenhouse effect'
    Richard Feynman
    Boltzmann
    Chilingar et al
    1976 US Standard Atmosphere
    International Standard Atmosphere & here
    Hans Jelbring
    Connolly & Connolly
    Nikolov & Zeller
    Mario Berberan-Santos et al
    Claes Johnson and here
    Velasco et al
    Giovanni Vladilo et al
    Heinz Thieme
    Stephen Wilde
    Alberto Miatello
    Gerhard Gerlich and Ralf D. Tscheuschner
    Verity Jones
    William C. Gilbert & here
    The Barometric Formulae
    Richard C. Tolman
    Lorenz & McKay
    Peter Morecombe
    Ozawa et al
    Murry Salby
    Goran Ahlgren
    Joe Postma
    Charles Anderson
    Wing and Cronin
    Kimoto
    Kalmanovitch/quantum physics
    Pangburn
    Pauli exclusion principle/quantum physics
    Planck's quantum theory of blackbody radiation
    Miskolczi
    Kristian
    Siddons.

    Ilkka

    VastaaPoista
  12. Olisko aika laittaa sääuutisisa runomuodossa ennen CO2,hta.

    "Sydäntalvella 1899

    Elotonna luonto makaa, Outo aave sydämmessä
    Paksun lumivaipan alla, Miehet kysyy toisiltansa:
    Piilotellen päivä kiertää Koittaneeko koskaan päivä,
    Idän usvataivahalla. Suoko taivas lohtuansa?

    Tuskin ehtii aamu tulla, Luonnon kyllä kevään henki
    Kun jo ilta hämärtääpi, Herättääpi hangen alta.
    Haihtuu yksi pilvenlohko - Vielä valvoo Luojan silmä
    Toinen sijaan myllertääpi. Luoden säihkyn taivahalta.

    Väliin tuima pohjan puuska, Kuinka käynee kansan toivon,
    Häiritseepi horrosunta, Joka huokaa huojennusta?
    Toisinaan taas idän irnu Sulavatko sydänhuurut -
    Päällen syytää lunta - lunta. Sepä vartoo vastausta.

    Kinoksissa kansa kahlaa
    Huolten taakka hartioilla;
    Vaivoin eistyy miesten matka
    Näillä pohjan perukoilla.


    Tulviva Saimaa

    Kevään sulamisvedet nostattivat jokiin ja järviin tulvan, jonka merkit näkyvät vieläkin Saimaan rantakallioissa. Vesi oli loppukesälle saakka niin ylhäällä, että sen pinnan tasalle syntyi jyrkkiin kallioihin yli metrin ylemmäksi normaalikorkeudesta viiva, jonka yli Saimaan vesi ei sen jälkeen ole noussut. Tätä viivaa kutsutaan tänäkin päivänä Valarikon viivaksi.

    Joutsenossa on muisteloita siitä, että kevätkesällä voitiin soudella nykyisen Keskuskoulun alla oleville pelloille saakka. Vesi oli heti Saimaan sulamisen jälkeen lähes kaksi metriä nykyistä ylempänä.
    Tämä Valarikon viiva muistutti sortovuosina kansaa petoksesta ja monet laskevat vuonna 1899 kylvetyn maamme itsenäisyystaistelun siemenen.

    Kotiseutuneuvos Pertti Vuori.

    http://www.lappeenranta.fi/fi/Palvelut/Kulttuuri-ja-liikunta/Kirjasto/Kotiseutukokoelma-Carelica/Joutsenolaisia-tarinoita/Suuri-adressi---Valarikon-viiva#

    Ilkka

    VastaaPoista
  13. Rikottiinko nyt sitten "kaikkien aikojen" marrakuun lämpöennätys? Edellinen oli vuodelta 1999, 12.11. eli 10 vuorokautta tämän uuden ennätyksen jälkeen. "kaikkien aikojen" onkin sitten määritelmällisesti mielenkiintoinen termi. Nyt on selvästi pääteetty siirtyä tähän ja luopua termistä "mittaushistorian lämpimin" vakuuttavampaan termiin.

    Entä tyngäksi jääneen Patrician ennätyksellisyys? Markus Mäntykangas onneksi kirjoitti, mistä oli kyse:

    "Satelliittihavaintojen mukaan tuulen nopeus on ollut jopa yli 90 m/s (325 km/h), ja viisiportaisella hurrikaanien voimakkuutta mittaavalla Saffir-Simpson -asteikolla Patricia täyttää kirkkaasti 5. luokan hurrikaanin määritelmän. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä mitattu tuulen nopeus on vain yhden minuutin keskituulen nopeus, joten se ei suoraan ole verrannollinen paremmin tuntemaamme ja käyttämäämme 10 minuutin keskituulen nopeuteen." - See more at: http://blogi.foreca.fi/#sthash.AzyNzPw0.dpuf

    Tapsa

    VastaaPoista
  14. hopeinen kuu

    Tai neljännse.

    https://accounts.google.com/ServiceLogin?service=mail&passive=true&rm=false&continue=https://mail.google.com/mail/?tab%3Dwm&scc=1&ltmpl=default&ltmplcache=2

    VastaaPoista
  15. Petteri tunnustaa....

    Ehkä Mikkokon saa vettä myllyynsä?

    http://yle.fi/uutiset/pessimismista_optimismiin__ilmastotieteen_karkinimi_uskoo_uuteen_ilmastosopimukseen/8411855

    Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taas osoittautui todeksi että kenen lauluja laulat jne.
      Vai että maailman ilmatieteen laitos, olisko kuitenkin ilmastopolitiikanlaitos jossa tieteellä ei ole juurikaan sijaa. Meillä on uusi vientituote, maansamyyjät.

      Poista
    2. Onneksi Mikko on semmonen vähän esimiehenoloinen, niikuin Lammio,
      kun se pääsee loppuun siinä on suosikin eli Jaana Kannisen nimi.

      Ei tarvi verenpainelääkettä enshättään.

      https://www.youtube.com/watch?v=nO7yRpwNiqg

      Ilkka Pilkka

      Poista