Luoteisväylän reitit |
Luoteisväylä on todellinen testi jopa parhaille jäänmurtajille. Tuo Grönlannin länsipuolitse ja Kanadan pohjoisen saariston kautta Beaufortinmerelle johtava väylä on jääolosuhteidensa vuoksi ollut hyvin vähäisellä käytöllä, vaikka se lyhentäisi tuhansilla kilometreillä merireittiä Euroopasta Tyynenmeren pohjoisosiin verrattuna Suezin tai Panaman kanavien kautta kulkemiseen.
Soutureitti |
Soutuvene The Arctic Joule |
Pahimmat esteet tuolla väylällä ovat Kanadan saaristo, jonka
salmiin jäät helposti ahtautuvat, sekä tuon saariston länsipuolella sijaitseva
Beaufortinmeri. Nuo molemmat alueet pitävät aika usein jopa puolet jääpeitteestään
sulamiskauden yli.
Luoteisväylä säilyi valloittamattomana vuoteen 1906, jolloin norjalainen seikkailija ja napatutkija Roald Amundsen löysi kuljettavan reitin. Tosin todellisen navigoitavan reitin löytymiseen meni vielä tuonkin jälkeen vuosikymmeniä, ja ensimmäinen kauppalaiva, yhdysvaltalainen öljytankkeri Manhattan, käytti väylää vasta vuonna 1969.
Luoteisväylä säilyi valloittamattomana vuoteen 1906, jolloin norjalainen seikkailija ja napatutkija Roald Amundsen löysi kuljettavan reitin. Tosin todellisen navigoitavan reitin löytymiseen meni vielä tuonkin jälkeen vuosikymmeniä, ja ensimmäinen kauppalaiva, yhdysvaltalainen öljytankkeri Manhattan, käytti väylää vasta vuonna 1969.
Sittemmin 2000-luvulla Luoteisväylästä on monien muiden
vaikeasti kuljettavien alueiden lailla tullut extreme-harrastajien aluetta.
Ensimmäisenä ilman konevoimaa väylän selvitti yhden purjehduskauden aikana ranskalainen
Sébastien Roubinet vuonna 2007. Hän käytti yritystä varten suunniteltua
katamaraania, joka kykeni purjehtimaan vedessä ja liukumaan jäällä. Sittemmin
yrittäjiä on ollut lähes joka vuosi.
Paul Gleeson soutamassa |
Tänä vuonna eniten huomiota saanee neljän hengen kanadalais-irlantilainen
soutuvenekunta, joka lähti liikkeelle heinäkuun alussa Beaufortinmereen
laskevan Mackenzie-joen suulta. He eivät siis souda koko Luoteisväylää mutta
yrittävät läpäistä sen jääolojen kannalta vaikeimman osuuden pyrkien lähinnä
Grönlantia olevan Baffinin saaren pohjoisrannalla sijaitsevaan Pond Inletiin.
Tuosta noin 3000 kilometrin soudusta he toivovat suoriutuvansa syyskuun 15. -
30. päivään mennessä.
Miten tämä soutu liittyy ilmastoon? No liittyypä hyvinkin ja
monella tavalla. Arktisen merijään täysin kiistatonta hupenemista 2000-luvulla
on julistettu ilmaston lämpenemisen oireeksi. Ja tätä haluaa soutukunnan
sponsorikin julistaa motolla "Vetäen ilmastonmuutosta vastaan". Pääsponsoriyhtiö nimeltään Mainstream Renewable Power myy ja
ylläpitää tuuli- ja aurinkovoimaloita, ja sen myyntistrategiaan kuuluu
ilmastonmuutoksen julistaminen, jotta noita markkinaehtoisesti täysin
kannattamattomia laitoksia joku haluaisi hiilijalanjälkensä pienentämiseksi tai
syntiensä sovittamiseksi ostaa. Mainostamatta enempää tuota mielestäni energiamarkkinoiden
kannalta haitallista, luonnonsuojelullisesti vahingollista ja veronmaksajan kannalta kallista yhtiötä on
kuitenkin pakko kertoa, että sen mukaisesti tuo soutukunta on nimetty
Mainstream LastFirst:ksi.
Soutajat kabiinissa |
Vaikka en pidä sponsorista, en voinut olla kiinnostumatta
itse soutuyrityksestä. Se ei totisesti ole helppo haaste edes niinä vuosina, jolloin jää vetäytyy
pienimmilleen. Siksi aion seurata soutua ja ehkäpä kirjoittaakin siitä jutun
tai kaksi parin seuraavan kuukauden aikana. Toivon aidosti, että soutajat
menestyisivät yrityksessään.
Heidän suurimmat haasteensa ovat jääolot ja sää.
Beaufortinmeren itäosan ja Kanadan saariston jääpeite on tänä vuonna ollut
lähellä pitkäaikaista keskiarvoa, joten soutamiseen saattaa tulla pitkiä
taukoja, kun joudutaan odottamaan jäiden ajelehtimista tieltä pois. Mitä
pidemmälle aika kuluu, sitä arvaamammattomiksi sääolot muuttuvat. Syyskuussa
saattaa jo tulla ensimmäinen avomerenkin jäätävä kylmä jakso, vaikka alue
keskimäärin jäätyy vasta lokakuun aikana. Soutaminen saattaa estyä myös kovien
tuulten vuoksi. Tietysti tällaiseen pienen retkikunnan yritykseen liittyy myös
loukkaantumisen tai sairastumisen uhka. Yksikin soutaja sairaslevolla pudottaa
koneen tehoja 25 prosentilla, mikä hidastaisi merkittävästi matkan tekoa.
Jäätilanne Kanadan arktisessa saaristossa 17.7. |
Toistaiseksi soutajat ovat päässeet vasta vajaan 200
kilometrin päähän Mackenzie -joen suulta. Ensimmäistä paria viikkoa ovat
haitanneet vastatuulet, mutta joen laskemien lämpimien vesien alueella jäitä ei
ole vielä ollut.
Katsotaanpa vielä, millainen jäätilanne on edessä, kun soutajat saapuvat Kanadan pohjoiseen saaristoon. Viereisestä graafista näkyy jääpeitteen laajuus (kuvan yläosassa) ja jääpeitteen laajuuden
poikkeama keskimääräisestä (alaosassa) viimeisten 365 päivän osalta. Hyvin lähellä normaalia siis mennään, mutta viime vuoden vähäisen jään määrän vuoksi suurin osa jäästä on viime talvista ja ehkä tavanomaista ohuempaa. Lämpöaalto etelästä saattaisi siitä nopeasti sulattaa merkittävän osan. Tai kylmä virtaus pohjoisesta voisi pysäyttää sulamisen jopa pariksi viikoksi. Eikä tuota nopean sulamisen aikaa ole enää jäljellä kuin kuukauden verran.
Retkikunnalla on mukavat nettisivut, joilta selviää heidän sijaintinsa ja terveisensä. Siellä ovat linkit myös twitter- ja fb-seurantaan. Mitä Sinä veikkaat tulokseksi? Pääsevätkö he perille? Jos pääsevät niin milloin? Tai jos eivät pääse, mikä pysäyttää matkan ja missä? Laitanpa oman veikkaukseni ensimmäiseksi kommentiksi.
PS. Jätetään tämän kirjoituksen kohdalla puheet arktisen jään katoamisesta/vaihtelusta/lisääntymisestä väliin. Jos joku haluaa niitä kommentoida, sen voi tehdä vaikka tämän kirjoituksen kommenttiosuudessa.
PS2. Tässäpä vielä linkki Kanadan jääpalveluun, josta voi katsoa ajankohtaisen merijään tilanteen reitillä.
PS2. Tässäpä vielä linkki Kanadan jääpalveluun, josta voi katsoa ajankohtaisen merijään tilanteen reitillä.
Kuten jo sanoin, toivon soutukunnan pääsevän perille. Mutta epäilen heidän joutuvan luovuttamaan jäiden hidastamana jossain Somerset-saaren tasalla syyskuun viimeisellä viikolla.
VastaaPoistaVeikataan nyt että pääsevät perille. Varmaan on vedonlyöntikohteenakin tuo soutureissu - en silti tohtisi kymppiä enempää sijoittaa tuohon arpaan.
VastaaPoistaNo juu, minä olen sitä mieltä ettei ne pääse ikinä perille, eli käy kuin
VastaaPoista"Arctic Survey" surviaisille, ja hei me melottaan pohjoisnavalle porukalle.
http://wattsupwiththat.com/2009/04/10/can-the-catlin-arctic-survey-team-cover-683-km-in-the-next-21-days/
Nää ei ylitä uutiskynnystä, eli tästäkään ei tule paljon lämpenemisuutisia.
Sallinet minun kuitenkin ikuisena rääväsuuna kehoittaa kaikanmaailman Surviaisia,
Melojia, ja Soutajia ostamaan Toyota Hiluxin päästäkseen esim pohjoisnavalle, kun tulee meinaan halvemmaksi kuin Jäänmurtaja.
http://www.youtube.com/watch?v=4_Ryoq91rV0
Ilkka
Eikös tollasella soutupaatilla pääsis Hudsoninsalmen kautta Boothianlahteen ja sieltä Bellot straitin läpi Beaufortinmerelle?
VastaaPoistaDevon islandin eteläpuolella taitaa olla vielä aika paljon jäätä.
Ja taas toisaalta jos väylät olisi auki kesäisin niin sitä kamalaa CO2 myrkkyä päästeltäisiin laivoista paljon vähemmän.
No näyttävät olevan "kananmunakuorijään" saartamana edelleenkin.
VastaaPoistahttp://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/17/rowers-blocked-by-70-100-concentration-ice/
Ilkka
Juu, kuoren vahvuus nähdään aika pian. Kiitokset linkistä, josta idean saaneena lisäsin kirjoituksen loppuun linkin, josta voi päivittäin käydä tarkistamassa ajantasaisen jäätilanteen reitillä.
PoistaSoutaminen näkyy muuttuneen huopaamiseksi.
VastaaPoistaJos kaikki eivät tunne verbiä huovata, se tarkoittaa soutamalla peruuttamista.
http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/17/heading-the-wrong-direction/
Ilkka
Veikkaukseni on, että matka keskeytyy Victoria-saaren SE-puolella n. 1.9. Syynä matkan rasitukset eli 1 soutajista sairastuu/teloo esim. selkänsä eikä siis voi osallistua kuin korkeintaan ajoittain urakointiin. Lisäksi soutajat ovat tuossa vaiheessa selvästi jäljessä aikatauluaan, mikä johtuu hankalista sääoloista. Keskeytyspäätökseen vaikuttaa myös sääennuste syyskuun alkupuolelle. Luvassa on kovaa vastatuulta ja ahtojääröykkiöitä.
VastaaPoistaNämä kaikki yhdessä aiheuttavat souturetken keskeytymisen. Media vaitonainen tapahtuneesta.
maallikko
Toivon että onnistuvat ja että kukaan ei kuole tässä hömpötyksessä.
VastaaPoistaAntero
Eipä näytä soutukunnan matka edistyvän 18.7. Pientä vastatuulta on ollut, mutta edessä oleva jää taitaa olla suurempi este. Tätä kirjoitettaessa soutukunnan paikka oli lähes sama kuin vuorokausi sitten.
VastaaPoistaYllättäviä uutisia luoteisväylältä.
VastaaPoistaJäät kuulemma tukkivat reitin.
http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/19/shock-news-the-rowers-say-that-ice-is-blocking-their-route/
Ilkka
Niinpä. Jäitä on kyllä edessä, mutta vastatuuli lienee ollut tähän asti suurin ongelma. No kukapa toisaalta haluaisi jäiden keskelle odottamaan niiden mahdollista sulamista?
PoistaSoutajat ovat havaitsemaisillaan etteivät kontrolloikkaan ilmastoa, uutisoidaan maailmalla.
VastaaPoistahttp://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/20/rowers-have-almost-figured-out-that-they-dont-control-the-climate/
Ilkka
Veneilijöiden olisi aika alkaa käyttämään aivojaan ja luopua
VastaaPoistailmastonlämpenemismielikuvistaan ennenkuin on myöhäistä.
Jotain tälläistä kirjoitellaan maailmalla.
http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/21/crushed-by-ice/
Ilkka
Uusi NW passage irvaillaan maailmalla.
VastaaPoistahttp://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/22/the-new-northwest-passage/
Ilkka
Eräs soutaja ihmetteli kuinka paljon ilmasto on muutunut 18 kuukauden aikana?!. Niin minäkin ihmettelen, mutta lähinnä kertojan naiviutta.
VastaaPoistaMiksi nämä sedät eivät voi lähteä matkaan ilman pakkomieltä todistaa
täysin todistamaton ilmaston lämpeneminen ja mitä se sitten todistaakaan jos matka onnistuu tai kuinka sitten käy jos keula tökkää jäähän joka prognoosien mukaan sulaa vasta 2050?
Ainakin hulabaloot ovat merkittäviä jos soutavat läpi, sillä onhan taas tullut merkittävä näyttö ilmastonlämpenemisestä, jonka pieni ihminen on aiheuttanut.
Jos melojat olisivat jotakuinkin puolueettomasti ilmaston muutokseen suhtautuvia, voisin jopa hiukan kannustaa ja toivoa
onnellista loppua.
Pohjoisnapa on siinä kivenheiton päässä ja siellä voisi ilmeisesti soudella tänään
VastaaPoistahttp://psc.apl.washington.edu/northpole/NPEO2013/webcam2.html
Saattaisihan siellä kaarnalaivaa uittaa, muttei ehkä aivan soudella. Ongelma vain on se, että Arctic Joule näyttää etääntyvän sekä Luoteisväylästä että Pohjoisnavasta. Syynä taitaa olla ennustettu jäiden vyöry pohjoisesta?
PoistaIlmeisesti Venäjän puolelta olisi helpompaa. Ainakin purjehduslupia on myönnetty jo yli 200 alukselle tälle vuodelle
VastaaPoistahttp://www.nsra.ru/en/razresheniya/
kun viime vuonna reitin läpi kulkeneita taisi olla hiukan alle 50 - ja sitä ennen neljä. Tulee ruuhkaa pohjoisen valtaväylillä tällä tahdilla.
Kaikenkaikkiaan 2013 sulamisvauhti on kuitenkin ollut aivan kunnioitusta herättävä vaikka alku olikin hieman hitaampaa
http://www.washingtonpost.com/blogs/capital-weather-gang/wp/2013/07/18/snow-and-arctic-ice-extent-plummet-suddenly-as-globe-bakes/
Mutta tuo nyt on vain amerikkalaista uutisointia.. ;)
Koillisväylällä on kieltämättä suhteellisesti vähemmän jäätä. Mutta Itä-Siperianmerellä sitä kuitenkin on aika paljon. Jos se ei sieltä sula tai ajelehdi pois lähimmän kuukauden aikana, ei Venäjän jäänmurtajakapasiteetti riitä kuin muutaman laivan saattamiseen.
Poistaftp://sidads.colorado.edu/DATASETS/NOAA/G02186/plots/r03_East_Siberian_Sea_ts.png
Vaikken haluakkaan olla oraakkeli muistutan kun muistututtaa.
Poista"Kaksi brittiläistä seikkailijaa luki viime kesänä Lontoon lehdistä tiedemiesten ennustuksia, joiden mukaan pohjoisnapa välkehtisi tänä vuonna ensimmäisen kerran avoimena ulappana. Syynä pohjoisen merijään sulamiseen olisi tietysti ilmastonmuutos."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/29/hei-melotaan-pohjoisnavalle
Ilkka
Yllätyksekseen (?) soutajat löysivät jäätä Beaufortinmereltä. Tuon jään virtauksista tai sulamisesta taitaa riippua, miten pitkälle soutu jatkuu. Tarkistapa tilanne seikkailijoiden omasta ja Kanadan jäätiedotteiden linkistä blogikirjoituksen lopusta.
VastaaPoistaSoutajat taitavat olla valmiita luovuttamaan? http://mainstreamlastfirst.com/beginning-with-the-end-in-mind/
VastaaPoista