keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Soutamista ja ilmastoasiaa Luoteisväylältä



Luoteisväylän reitit

Luoteisväylä on todellinen testi jopa parhaille jäänmurtajille. Tuo Grönlannin länsipuolitse ja Kanadan pohjoisen saariston kautta Beaufortinmerelle johtava väylä on jääolosuhteidensa vuoksi ollut hyvin vähäisellä käytöllä, vaikka se lyhentäisi tuhansilla kilometreillä merireittiä Euroopasta Tyynenmeren pohjoisosiin verrattuna Suezin tai Panaman kanavien kautta kulkemiseen.

Soutureitti
Soutuvene The Arctic Joule
Pahimmat esteet tuolla väylällä ovat Kanadan saaristo, jonka salmiin jäät helposti ahtautuvat, sekä tuon saariston länsipuolella sijaitseva Beaufortinmeri. Nuo molemmat alueet pitävät aika usein jopa puolet jääpeitteestään sulamiskauden yli.

Luoteisväylä säilyi valloittamattomana vuoteen 1906, jolloin norjalainen seikkailija ja napatutkija Roald Amundsen löysi kuljettavan reitin. Tosin todellisen navigoitavan reitin löytymiseen meni vielä tuonkin jälkeen vuosikymmeniä, ja ensimmäinen kauppalaiva, yhdysvaltalainen öljytankkeri Manhattan, käytti väylää vasta vuonna 1969.

Sittemmin 2000-luvulla Luoteisväylästä on monien muiden vaikeasti kuljettavien alueiden lailla tullut extreme-harrastajien aluetta. Ensimmäisenä ilman konevoimaa väylän selvitti yhden purjehduskauden aikana ranskalainen Sébastien Roubinet vuonna 2007. Hän käytti yritystä varten suunniteltua katamaraania, joka kykeni purjehtimaan vedessä ja liukumaan jäällä. Sittemmin yrittäjiä on ollut lähes joka vuosi.

Paul Gleeson soutamassa
Tänä vuonna eniten huomiota saanee neljän hengen kanadalais-irlantilainen soutuvenekunta, joka lähti liikkeelle heinäkuun alussa Beaufortinmereen laskevan Mackenzie-joen suulta. He eivät siis souda koko Luoteisväylää mutta yrittävät läpäistä sen jääolojen kannalta vaikeimman osuuden pyrkien lähinnä Grönlantia olevan Baffinin saaren pohjoisrannalla sijaitsevaan Pond Inletiin. Tuosta noin 3000 kilometrin soudusta he toivovat suoriutuvansa syyskuun 15. - 30. päivään mennessä.

Miten tämä soutu liittyy ilmastoon? No liittyypä hyvinkin ja monella tavalla. Arktisen merijään täysin kiistatonta hupenemista 2000-luvulla on julistettu ilmaston lämpenemisen oireeksi. Ja tätä haluaa soutukunnan sponsorikin julistaa motolla "Vetäen ilmastonmuutosta vastaan". Pääsponsoriyhtiö nimeltään Mainstream Renewable Power myy ja ylläpitää tuuli- ja aurinkovoimaloita, ja sen myyntistrategiaan kuuluu ilmastonmuutoksen julistaminen, jotta noita markkinaehtoisesti täysin kannattamattomia laitoksia joku haluaisi hiilijalanjälkensä pienentämiseksi tai syntiensä sovittamiseksi ostaa. Mainostamatta enempää tuota mielestäni energiamarkkinoiden kannalta haitallista, luonnonsuojelullisesti vahingollista ja veronmaksajan kannalta kallista yhtiötä on kuitenkin pakko kertoa, että sen mukaisesti tuo soutukunta on nimetty Mainstream LastFirst:ksi.
Soutajat kabiinissa

Vaikka en pidä sponsorista, en voinut olla kiinnostumatta itse soutuyrityksestä. Se ei totisesti ole helppo haaste  edes niinä vuosina, jolloin jää vetäytyy pienimmilleen. Siksi aion seurata soutua ja ehkäpä kirjoittaakin siitä jutun tai kaksi parin seuraavan kuukauden aikana. Toivon aidosti, että soutajat menestyisivät yrityksessään.

Heidän suurimmat haasteensa ovat jääolot ja sää. Beaufortinmeren itäosan ja Kanadan saariston jääpeite on tänä vuonna ollut lähellä pitkäaikaista keskiarvoa, joten soutamiseen saattaa tulla pitkiä taukoja, kun joudutaan odottamaan jäiden ajelehtimista tieltä pois. Mitä pidemmälle aika kuluu, sitä arvaamammattomiksi sääolot muuttuvat. Syyskuussa saattaa jo tulla ensimmäinen avomerenkin jäätävä kylmä jakso, vaikka alue keskimäärin jäätyy vasta lokakuun aikana. Soutaminen saattaa estyä myös kovien tuulten vuoksi. Tietysti tällaiseen pienen retkikunnan yritykseen liittyy myös loukkaantumisen tai sairastumisen uhka. Yksikin soutaja sairaslevolla pudottaa koneen tehoja 25 prosentilla, mikä hidastaisi merkittävästi matkan tekoa.
Jäätilanne Kanadan arktisessa saaristossa 17.7.

Toistaiseksi soutajat ovat päässeet vasta vajaan 200 kilometrin päähän Mackenzie -joen suulta. Ensimmäistä paria viikkoa ovat haitanneet vastatuulet, mutta joen laskemien lämpimien vesien alueella jäitä ei ole vielä ollut.

Katsotaanpa vielä, millainen jäätilanne on edessä, kun soutajat saapuvat Kanadan pohjoiseen saaristoon. Viereisestä graafista näkyy  jääpeitteen laajuus (kuvan yläosassa) ja jääpeitteen laajuuden poikkeama keskimääräisestä (alaosassa) viimeisten 365 päivän osalta. Hyvin lähellä normaalia siis mennään, mutta viime vuoden vähäisen jään määrän vuoksi suurin osa jäästä on viime talvista ja ehkä tavanomaista ohuempaa. Lämpöaalto etelästä saattaisi siitä nopeasti sulattaa merkittävän osan. Tai kylmä virtaus pohjoisesta voisi pysäyttää sulamisen jopa pariksi viikoksi. Eikä tuota nopean sulamisen aikaa ole enää jäljellä kuin kuukauden verran.

Retkikunnalla on mukavat nettisivut, joilta selviää heidän sijaintinsa ja terveisensä. Siellä ovat linkit myös twitter- ja fb-seurantaan. Mitä Sinä veikkaat tulokseksi? Pääsevätkö he perille? Jos pääsevät niin milloin? Tai jos eivät pääse, mikä pysäyttää matkan ja missä? Laitanpa oman veikkaukseni ensimmäiseksi kommentiksi.

PS. Jätetään tämän kirjoituksen kohdalla puheet arktisen jään katoamisesta/vaihtelusta/lisääntymisestä väliin. Jos joku haluaa niitä kommentoida, sen voi tehdä vaikka tämän kirjoituksen kommenttiosuudessa.

PS2. Tässäpä vielä linkki Kanadan jääpalveluun, josta voi katsoa ajankohtaisen merijään tilanteen reitillä.

23 kommenttia:

  1. Kuten jo sanoin, toivon soutukunnan pääsevän perille. Mutta epäilen heidän joutuvan luovuttamaan jäiden hidastamana jossain Somerset-saaren tasalla syyskuun viimeisellä viikolla.

    VastaaPoista
  2. Veikataan nyt että pääsevät perille. Varmaan on vedonlyöntikohteenakin tuo soutureissu - en silti tohtisi kymppiä enempää sijoittaa tuohon arpaan.

    VastaaPoista
  3. No juu, minä olen sitä mieltä ettei ne pääse ikinä perille, eli käy kuin
    "Arctic Survey" surviaisille, ja hei me melottaan pohjoisnavalle porukalle.

    http://wattsupwiththat.com/2009/04/10/can-the-catlin-arctic-survey-team-cover-683-km-in-the-next-21-days/
    Nää ei ylitä uutiskynnystä, eli tästäkään ei tule paljon lämpenemisuutisia.

    Sallinet minun kuitenkin ikuisena rääväsuuna kehoittaa kaikanmaailman Surviaisia,
    Melojia, ja Soutajia ostamaan Toyota Hiluxin päästäkseen esim pohjoisnavalle, kun tulee meinaan halvemmaksi kuin Jäänmurtaja.

    http://www.youtube.com/watch?v=4_Ryoq91rV0

    Ilkka

    VastaaPoista
  4. Eikös tollasella soutupaatilla pääsis Hudsoninsalmen kautta Boothianlahteen ja sieltä Bellot straitin läpi Beaufortinmerelle?
    Devon islandin eteläpuolella taitaa olla vielä aika paljon jäätä.
    Ja taas toisaalta jos väylät olisi auki kesäisin niin sitä kamalaa CO2 myrkkyä päästeltäisiin laivoista paljon vähemmän.

    VastaaPoista
  5. No näyttävät olevan "kananmunakuorijään" saartamana edelleenkin.

    http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/17/rowers-blocked-by-70-100-concentration-ice/

    Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kuoren vahvuus nähdään aika pian. Kiitokset linkistä, josta idean saaneena lisäsin kirjoituksen loppuun linkin, josta voi päivittäin käydä tarkistamassa ajantasaisen jäätilanteen reitillä.

      Poista
  6. Soutaminen näkyy muuttuneen huopaamiseksi.

    Jos kaikki eivät tunne verbiä huovata, se tarkoittaa soutamalla peruuttamista.

    http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/17/heading-the-wrong-direction/

    Ilkka

    VastaaPoista
  7. Veikkaukseni on, että matka keskeytyy Victoria-saaren SE-puolella n. 1.9. Syynä matkan rasitukset eli 1 soutajista sairastuu/teloo esim. selkänsä eikä siis voi osallistua kuin korkeintaan ajoittain urakointiin. Lisäksi soutajat ovat tuossa vaiheessa selvästi jäljessä aikatauluaan, mikä johtuu hankalista sääoloista. Keskeytyspäätökseen vaikuttaa myös sääennuste syyskuun alkupuolelle. Luvassa on kovaa vastatuulta ja ahtojääröykkiöitä.

    Nämä kaikki yhdessä aiheuttavat souturetken keskeytymisen. Media vaitonainen tapahtuneesta.

    maallikko

    VastaaPoista
  8. Toivon että onnistuvat ja että kukaan ei kuole tässä hömpötyksessä.

    Antero

    VastaaPoista
  9. Eipä näytä soutukunnan matka edistyvän 18.7. Pientä vastatuulta on ollut, mutta edessä oleva jää taitaa olla suurempi este. Tätä kirjoitettaessa soutukunnan paikka oli lähes sama kuin vuorokausi sitten.

    VastaaPoista
  10. Yllättäviä uutisia luoteisväylältä.

    Jäät kuulemma tukkivat reitin.

    http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/19/shock-news-the-rowers-say-that-ice-is-blocking-their-route/

    Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Jäitä on kyllä edessä, mutta vastatuuli lienee ollut tähän asti suurin ongelma. No kukapa toisaalta haluaisi jäiden keskelle odottamaan niiden mahdollista sulamista?

      Poista
  11. Soutajat ovat havaitsemaisillaan etteivät kontrolloikkaan ilmastoa, uutisoidaan maailmalla.

    http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/20/rowers-have-almost-figured-out-that-they-dont-control-the-climate/

    Ilkka

    VastaaPoista
  12. Veneilijöiden olisi aika alkaa käyttämään aivojaan ja luopua
    ilmastonlämpenemismielikuvistaan ennenkuin on myöhäistä.

    Jotain tälläistä kirjoitellaan maailmalla.

    http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/21/crushed-by-ice/

    Ilkka

    VastaaPoista
  13. Uusi NW passage irvaillaan maailmalla.

    http://stevengoddard.wordpress.com/2013/07/22/the-new-northwest-passage/

    Ilkka

    VastaaPoista
  14. Eräs soutaja ihmetteli kuinka paljon ilmasto on muutunut 18 kuukauden aikana?!. Niin minäkin ihmettelen, mutta lähinnä kertojan naiviutta.
    Miksi nämä sedät eivät voi lähteä matkaan ilman pakkomieltä todistaa
    täysin todistamaton ilmaston lämpeneminen ja mitä se sitten todistaakaan jos matka onnistuu tai kuinka sitten käy jos keula tökkää jäähän joka prognoosien mukaan sulaa vasta 2050?
    Ainakin hulabaloot ovat merkittäviä jos soutavat läpi, sillä onhan taas tullut merkittävä näyttö ilmastonlämpenemisestä, jonka pieni ihminen on aiheuttanut.
    Jos melojat olisivat jotakuinkin puolueettomasti ilmaston muutokseen suhtautuvia, voisin jopa hiukan kannustaa ja toivoa
    onnellista loppua.


    VastaaPoista
  15. Pohjoisnapa on siinä kivenheiton päässä ja siellä voisi ilmeisesti soudella tänään

    http://psc.apl.washington.edu/northpole/NPEO2013/webcam2.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saattaisihan siellä kaarnalaivaa uittaa, muttei ehkä aivan soudella. Ongelma vain on se, että Arctic Joule näyttää etääntyvän sekä Luoteisväylästä että Pohjoisnavasta. Syynä taitaa olla ennustettu jäiden vyöry pohjoisesta?

      Poista
  16. Ilmeisesti Venäjän puolelta olisi helpompaa. Ainakin purjehduslupia on myönnetty jo yli 200 alukselle tälle vuodelle

    http://www.nsra.ru/en/razresheniya/

    kun viime vuonna reitin läpi kulkeneita taisi olla hiukan alle 50 - ja sitä ennen neljä. Tulee ruuhkaa pohjoisen valtaväylillä tällä tahdilla.

    Kaikenkaikkiaan 2013 sulamisvauhti on kuitenkin ollut aivan kunnioitusta herättävä vaikka alku olikin hieman hitaampaa

    http://www.washingtonpost.com/blogs/capital-weather-gang/wp/2013/07/18/snow-and-arctic-ice-extent-plummet-suddenly-as-globe-bakes/

    Mutta tuo nyt on vain amerikkalaista uutisointia.. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koillisväylällä on kieltämättä suhteellisesti vähemmän jäätä. Mutta Itä-Siperianmerellä sitä kuitenkin on aika paljon. Jos se ei sieltä sula tai ajelehdi pois lähimmän kuukauden aikana, ei Venäjän jäänmurtajakapasiteetti riitä kuin muutaman laivan saattamiseen.

      ftp://sidads.colorado.edu/DATASETS/NOAA/G02186/plots/r03_East_Siberian_Sea_ts.png

      Poista
    2. Vaikken haluakkaan olla oraakkeli muistutan kun muistututtaa.

      "Kaksi brittiläistä seikkailijaa luki viime kesänä Lontoon lehdistä tiedemiesten ennustuksia, joiden mukaan pohjoisnapa välkehtisi tänä vuonna ensimmäisen kerran avoimena ulappana. Syynä pohjoisen merijään sulamiseen olisi tietysti ilmastonmuutos."

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/29/hei-melotaan-pohjoisnavalle

      Ilkka

      Poista
  17. Yllätyksekseen (?) soutajat löysivät jäätä Beaufortinmereltä. Tuon jään virtauksista tai sulamisesta taitaa riippua, miten pitkälle soutu jatkuu. Tarkistapa tilanne seikkailijoiden omasta ja Kanadan jäätiedotteiden linkistä blogikirjoituksen lopusta.

    VastaaPoista
  18. Soutajat taitavat olla valmiita luovuttamaan? http://mainstreamlastfirst.com/beginning-with-the-end-in-mind/

    VastaaPoista