Joka vuosi kansainvälisissä ilmastokokouksissa aggressiiviset
ilmastopainostusryhmät ovat vaatineet laillisesti sitovaa ilmastosopimusta. Sen
eteen on tehty vaikka minkälaisia temppuja ja vetoomuksia. Mikä mahtaa olla
sitovan sopimuksen tulevaisuus, ja mitä Suomi tekee, on tämän bloggauksen
pohdintana. Sanotaanko suoraan, että molempien asioiden osalta tulevaisuus
näyttää heikolta. Ensin mainittua ei tule ja jälkimmäisen osalta hallituksemme
tuskin osaa katsoa kansallista etua.
Myös Obaman hallinto
kertoo, että uutta ja sitovaa ilmastosopimusta ei tule. Viime keskiviikon NewYork Timesin artikkelin mukaan polku sopimuksen aikaansaamiseksi loppui 14
kuukautta ennen ensi vuoden syksyllä pidettävää Pariisin ilmastokokousta. Sen
sijaan paras jäljellä oleva tarjous on ei-sitova sopimus. Tämä on iso uutinen, josta Suomessa ei ole juurikaan kerrottu.
Sitä odotellessa hallitustenvälinen ilmastopaneeli (IPCC)
yrittää lisätä lämpöä viidennen raporttinsa synteesiosalla tehden sitä, mitä se
parhaiten osaa: Se yrittää tuottaa oikeanlaista tunnelmamusiikkia juuri ennen
ilmastoneuvottelujen romahdusta. Tässä on se ongelma, että musiikki kuulostaa
jo vanhanaikaiselta. IPCC:n raportti, jonka ensimmäinen osa julkaistiin viime
syyskuussa, jäi väistelemään koko ilmastotutkimusta hämmentävää isoa kysymystä: Mitkä ovat globaalin lämpenemistauon mahdollisia syitä ja seurauksia? Tauko on
jo yli vuosikymmenen mittainen. Sille on jo nyt 39 erilaista ja keskenään ristiriitaista selitystä –
lukumäärä vain kasvaa – ja nyt osa ilmastotutkijoista jo sanoo sen
mahdollisesti jatkuvan vielä vuosikymmenen tai paljon pidempään. IPCC on joutunut
merkityksettömyyden sivuraiteelle ja pysyy siellä, kunnes sillä on jotain
vakavaa sanottavaa lämpenemistauosta ja perustelee alarmisminsa, jonka
perusteena ovat toteutumatonta lämpenemistä ennustaneet tietokonemallit. Titanicin orkesteri soittaa taas.
Kööpenhaminan ilmastoneuvottelukatastrofin 2009 jälkeen
– kun siis sitovaa CO2-päästörajoitussopimusta siellä ei syntynyt – yhdysvaltalaiset ja eurooppalaiset neuvottelijat vetivät hyvin erilaiset
johtopäätökset siitä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Obaman hallinto uskoi ilmastonmuutosdiplomatian perustamiseen
siihen, että tunnustetaan Kiinan ja Intian vastustuksen estävän kattavan sopimuksen
toteuttamisen. Yhdysvaltain senaatti ei tulisi ratifioimaan sopimusta, jossa
mukana eivät olisi kaikki suurimmat päästöjen aiheuttajat. Laskennallisesti oli
selvää, että jos kaikki suurimmat päästöjen aiheuttajat eivät olisi mukana
sopimuksessa, ei olisi mitään mahdollisuuksia torjua ilmaston lämpenemistä.
Saman logiikan mukaisesti presidentti George W. Bush ei aikanaan lähettänyt Kioton pöytäkirjaa senaatin ratifioitavaksi. Sen sijaan hänen
hallintonsa laati strategian, jonka tavoitteena oli suurten kehittyvien
talouksien sitouttaminen asiaan. Tuon strategian omaksui myös presidentti
Obama. Sen menestymiseksi vaadittiin kehittyneiden
ja kehitysmaiden jaon voittaminen, joka kirjattiin vuoden 1992 YK:n
ilmastonmuutoksen yleissopimukseen. Sen vuoksi Yhdysvaltain senaatti hyväksyi vuonna 1997 äänin 95-0 Byrd-Hagelin resoluution, jonka mukaan Yhdysvaltain ei pitäisi ratifioida mitään
ilmastonmuutokseen liittyvää sopimusta, elleivät siihen konkreettissesti ja ajallisesti sitoudu myös kehitysmaat.
Kööpenhaminan jälkeen eurooppalaiset kuitenkin pitivät
kiinni tavoitteestaan saada aikaan sitova sopimus, joka kattaisi kaikki
merkittävät päästöjen aiheuttajat - siis tavallaan kyse oli Yhdysvaltain strategian rikkomisesta. Strategiana oli käyttää YK:n ilmastonmuutosneuvottelujen
vuosisykliä hajottamatta kehitysmaiden tukemaa enemmistökoalitiota ja lupaamalla kehitysmaille sadan miljardin
dollarin vuosittaista ilmastotukea. Ideana oli, että itsensä eristetyiksi löytävien Intian
ja Kiinan olisi lopulta annettava periksi kansainvälisen painostuksen alla ja
allekirjoitettava kattava sopimus.
Durbanin ilmastokokouksessa 2011 eurooppalaisilla oli vielä ilmeinen
valttikortti, joka sisälsi harhauttavan uhkauksen. Nimittäin kaikki muut
kehittyneet maat olivat päättäneet liittyä Yhdysvaltain rintamaan ja aikoivat
poistua Kioton pöytäkirjan sitoumuksista ensimmäisen sitoumuskauden lopussa.
Kanada meni vielä pidemmälle ja irtisanoi virallisesti sopimuksen osaltaan.
Ilman suurten kansakuntien suunnitelmallista sitoumusta kovaan ja kaikkia kattavaan
sopimukseen EU vetäisi pois pistokkeensa Kioton sopimuksen jatkolta ja kaikelta muultakin. Uhkauksen
esitti Britannian silloinen
ilmastonmuutosministeri Chris Huhne, joka ironisesti sittemmin joutui eroamaan ja palvelemaan väärästä valasta tuomittuna Hänen Majesteettinsa vankilalaitoksessa.
EU: n kova linja näyttikin siirtävän neuvottelusuunnan päättäväisesti
kohti sopimusta. Esimerkiksi Kiina ilmoitti pehmentävänsä kantaansa asiaan. Kokouksessa
sovittiin käynnistettävän prosessi, jonka tavoitteena on tarjota vähintään
laillisesti sekä kehittyneitä että kehitysmaita sitova sopimus. Tulosta
pidettiin ”erittäin merkittävänä”. Suunnitelma
kohti kattavaa ja sitovaa Pariisin ilmastokokouksessa syksyllä 2015 solmittavaa
ilmastosopimusta oli laadittu.
Nyt tuo suunnitelma on romahtanut ja EU on jälleen hävinnyt. Obaman hallinnon toimet tarkoittavat
palaamista sen vanhaan ja valmiiseen suunnitelmaan ennen Durbania: Ei tule oikeudellisesti
sitovia päästörajoituksia. Pyritään vapaaehtoisiin lupauksiin, jotka annetaan
tiedoksi Rion 1992 yleissopimuksen hengessä. Sen tukena on poliittista mainetta
koetteleva nimeämisen ja häpeämisen järjestelmä niille maille, jotka joko eivät
lupaa päästövähennyksiä tai eivät niitä pidä. Tässä vain on yksi suuri ongelma.
Sitä on jo kokeiltu, ja se epäonnistui.
Kööpenhaminan tuhkasta pelastettiin Kööpenhaminan
vapaaehtoinen ”sopimus”, jonka mukaan kansakunnat ilmoittavat YK ilmastonmuutoskonventin
sihteeristölle sitoumuksensa kasvihuonekaasupäästöjen leikkaamiseksi. Vielä tammikuussa 2010 Japani ilmoitti sihteeristölle lupauksen leikata päästöjä 25
prosenttia vuoden 1990 tason alle vuoteen 2020 mennessä. Viime marraskuussa Shinzo
Aben hallitus repi lupauksen kappaleiksi ja korvasi sen uudella tavoitteella, joka lupaa
3,8 prosentin kasvihuonekaasupäästöjen kasvua. Tämä muutos ei aiheuttanut juuri
minkäänlaista kuohuntaa. Kun samankaltaista lipeämistä on tapahtunut ja
tapahtumassa myös muualla – jopa kovan ilmastopolitiikan eurooppalaisissa
vetureissa – on selvää, että kansainvälistä vapaaehtoisia sitoumuksia ja maineenmenetysjärjestelmää
päästöleikkauksien tukemiseksi ei pidetä uskottavina.
Obaman hallinnolla on isoja ongelmia kaikenlaisten
ilmastosopimusten läpiviemiseksi kongressissa johtuen em. Byrd-Hagelin
resoluutiosta ja ajautumisesta republikaanit päätöksenteosta syrjäyttämiseen
pyrkivään politiikkaan. Hallinto tuskin saa edes lähes yksimielistä
demokraattien tukea esiin kaivetuille vanhoille tavoitteilleen. Hallinnon ja
kongressin oletettava kiistely voi nostaa Yhdysvallat jälleen syntipukiksi
ilmastonmuutoksen torjuntaan keskittyneissä piireissä, kuten kävi Bushin
hallinnon aikana Kioton sopimuksen tapauksessa. Mutta maailman suurimpien
hiilidioksidipäästäjien joukkoon kuuluvat Kiina ja Intia luultavasti hiljaa
kiittävät tuosta huomiosta, joka helpottaa valtavasti niihin kohdistuvaa
kansainvälistä painetta. Ja kunhan ruumis lopulta haudataan, kuolemantaudin syntipukiksi löytynee Euroopan johtavat byrokraatit, Barroso ja Hedegaard – molemmat ihan syystäkin.
Kun vielä ongelmien kirjoon lisätään vielä ne aika vakavat
säröt, jotka ovat viime aikoina tulleet osaksi kansainvälistä politiikkaa – mm.
Ukrainan kriisi, islamilaista maailmaa koettelevat sisäiset myllerrykset ja EU:n
liukuminen taloudelliseen stagnaatioon ellei peräti pysyvään lamaan – moni maa pitää
muita asioita ilmastonmuutoksen torjuntaa moninkertaisesti tärkeämpänä siitä huolimatta, mitä
ulkoministeri Kerry tai tulevat EU:n johtajat asiasta sanovat.
Mitäpä tämä meillä Suomessa tarkoittaa? Tuskinpa mitään
ainakaan lyhyellä aikavälillä. Stubbin ja Rinteen hallitus yrittää ajaa läpi
kovan ilmastolakiesityksensä ennen eduskuntavaaleja siitä huolimatta, että lain
yhtenä perusteena oleva sitova kansainvälinen ilmastosopimus on tosiasiassa
enää fiktio. Meidät voi enää pelastaa tuolta vihreää byrokratiaa lisäävältä
lailta vain Vihreiden ja muun hallituksen täydellinen yhteentörmäys
ydinvoimalalupien uusintakäsittelyn yhteydessä syksynaikana. Mutta EU:n tasaveroja korottavaa ja pienituloisia
eniten kyykyttävää ilmasto- ja energiapolitiikkaa nykyinen hallitus tulee
seuraamaan ainakin seuraaviin eduskuntavaaleihin saakka. Sanoisin kuitenkin,
että tuon politiikan haastaminen saattaa nousta isoksi kysymykseksi jo ennen
eduskuntavaaleja. Siihen vaikuttavat tietysti Pariisin neuvottelujen tässä
ennakoitu lässähdys, mutta myös Ukrainan kriisin mahdollisesti aiheuttamilla
häiriöillä Euroopan energiaturvallisuuteen voi olla iso vaikutus. Näin on
erityisesti, jos ensi talvi sattuisi olemaan tavanomaista kylmempi .
PS. Pankaapa juttu jakoon Facebookissa kaikille vihreille ja muillekin kavereille. Vielähän Stubbilla ja Ville Niinistöllä on aikaa pelastaa maailma.
Mainitsit Mikko Ukrainen kriisin. Sekin saattaa johtaa siihen, että Die Energiewende menee vinksinvonksin. Nyt on paljon epävarmuutta ilmassa, myös Suomessa.
VastaaPoistaNiinpä. Saksan energiakäännöksen epäonnistumiseen voivat johtaa monet muutkin kehityskulut. Mutta Ukrainan kautta tulevan kaasun virtauksen loppuminen vaikuttaisi paitsi Saksaan myös moniin muihin keskisen Euroopan maihin. Sillä olisi vaikutus suoraan ensi talven sisälämpötiloihin - ja laskeva sellainen.
Poistaonneksi on taantuma ja kohta lama euroalueella. ei ole rahaa, ei ainakaan suomalaisilla työntää ilmaan 1-2 miljardia. kuka tai ketkä ovat suomalaispolitiikoista valmiita tukemaan tuvalua ja afrikkaa tuolla summalla? saattaisi olla poliittinen itsemurha. obama on masinoinut ilmastosopimusta ja kun uskoo siihen, voivat jenkit rahoittaa ilmastonmuutoksen torjunnan.
VastaaPoistaääri-ilmiöt maailmassa lisääntyy, se on varmaa, mutta pienellä korjauksella; ei sään vaan
väkivallan ilmiöt. vieläkö ulkoministeri kerry uskoo ilmaston olevan pahin uhka ihmiskunnalle? todennäköisesti.
http://news.heartland.org/ tässä vähän lisää aiheesta mikä lieneekään pahin uhka pienelle ihmiselle?
VastaaPoistaTuoreehko norjalaisselvitys, joka osui silmiini vasta tänään, pitää toimivan ja kattavan ilmastosopimuksen syntymistä epätodennäköisenä. Tässä linkki:
VastaaPoistahttp://www.forskningsradet.no/en/Newsarticle/Effective_climate_agreement_not_likely/1253998079651
Mukaelma aloituksen aiheesta, eli ilmastoparasiiteista, vai oliko kyse
VastaaPoistapariisista tai illastoparatiisista, tai hällä väliä.
http://www.bishop-hill.net/storage/On_the_road_to_Paris_scr.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1409654044709
Ilkka