lauantai 29. kesäkuuta 2013

Ilmastorintamalta ei mitään uutta

Vierailiko ilmastonmuutos Suomessa tällä viikolla?
Vielä muutama vuosi sitten ilmastotieteilijät ja myös muut ilmastopoliitikot muistuttivat meitä siitä, että sää ja ilmasto eivät ole sama asia. Kaikki on kuitenkin muuttunut. Nyt ilmastontutkijat ja poliitikot nostavat jokaisen sään ääri-ilmiön julkisuuteen vihreän toimittajakunnan avustuksella todistaakseen, että ilmastonmuutos tekee hirveää työtään meidän syntiemme vuoksi.

Tämä muutos johtuu siitä tosiasiasta, että siinä oikeassa ilmastossa ei ole tapahtunut mitään kovin hälyyttävää. Se vaihtelee ajallisesti ja paikallisesti, kuten se on aina tehnyt. Välillä jossain on tulvia, kuivuutta, kuumaa tai kylmää, syntyy myrskyjä ja ei synny. Ainoakaan globaali ilmastotilasto ei todista sään ääri-ilmiöiden yleistymisen puolesta. Tästä huolimatta ilmastomallinnuksiin hurahtanut ilmastotutkijoiden valtavirta on Yhdysvaltain viimevuotisista presidentinvaaleista alkaen alkanut rummutuksen asiasta. New Yorkin alueelle rantautunut "hurrikaani" Sandy saattoi pelastaa Obamalle uudelleenvalinnan, mutta säätilastojen mukaan Sandy ei ollut edes hurrikaani rantautuessaan, eikä se ollut sen paremmin ensimmäinen tai viimeinen myrsky, joka New Yorkin alavia alueita huuhtelee. Eivätkä Sandyn kaltaiset esimerkit vakuuta kansoja ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Nehän toimivat oikeastaan päinvastoin todistaessaan, että sään ääri-ilmiöitä on nyt, kuten on aina ollut.

Virkistävä poikkeus suomalaisen suuren median ilmastokirjoittelussa oli tänään lukemani kolumni Helsingin Sanomien pääkirjoituspalstalla. Sen oli kirjoittanut Ilmatieteen laitoksen meteorologi Pauli Jokinen. Seuraavassa muutamia lainauksia Jokisen kirjoituksesta:
Vaikka Euroopan tulvat ja Suomen helteet olivat paikoin poikkeuksellisia, niistä ei voi tehdä johtopäätöksiä "sekaisin olevasta säästä". Meteorologin näkökulmasta erikoisia sääilmiöitä ei ole viime aikoina esiintynyt erityisen paljon, vaikka niiden taloudelliset vaikutukset voivat olla miljardeja euroja. Ilmiöt lähinnä muistuttavat, että meidän leveysasteidemme säälle on luontaista suuri vaihtelu. Suursäätila aiheuttaa sen, että sää on välillä kuumaa ja kuivaa ja välillä viileää ja sateista.
Poikkeuksellisia sääilmiöitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Vaikka monet näyttävät ja dramaattiselta kuulostavat sääilmiöt ovat todellisuudessa varsin tavanomaisia, todella poikkeuksellisiakin ilmiöitä esiintyy silloin tällöin. Ne kuuluvat oleellisena osana sään vaihtelevaan luonteeseen.
Viime vuosina on kuultu niin lumisateiden aiheuttamista ongelmista raideliikenteessä, kaivosalaa haitanneista sateista kuin sähkökatkosten seurauksista myrskyjen ja rajuilmojen jälkeen. Niinpä säähän varautuminen ja sen ennakointi on entistä tärkeämpää. Mielenkiinto säätä kohtaan tuskin ainakaan hiipuu lähitulevaisuudessa.
Jokisen tasapainoinen kirjoitus kannattaa lukea kokonaisuudessaan tuosta ennen lainausta olevasta linkistä.

Jäinpä kuitenkin miettimään, millaisia reaktioita Jokisen esimiehet saivat lukiessaan Hesaria aamulla. Menivätkö murot väärään kurkkuun? En lähde toistamaan itseäni, mutta totean tällä perusteella Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Taalaksen olevan kovin eri linjoilla alaisensa meteorologin kanssa. Toivottavasti järkevästi kirjoittava Pauli Jokinen ei joudu ongelmiin lysenkolaisten esimiestensä kanssa.


38 kommenttia:

  1. No kattotaan mitä tuleman pitää, on vaikea uskoa että kyseessä olisi muu kuin spontaani ulostulo, josta seuraa että kun nostit aiheen esille
    niin FMI niin halutessaan ampuu totuuden kertojan tehden hänestä marttyyrin, jolloin FMI lasipalatsissa esiintyy säröjä.

    Tämä on win win tilanne.

    Ilkka

    VastaaPoista
  2. Ehkä tarkennuksena, että vain ja ainoastaan Herra Huun mielestä ja subjektiivisen tulkinnan mukaan pääjohtaja Taalas on eri linjoilla kuin Ilmatieteen laitoksen meteorologi Pauli Jokinen HS:n vieraskynässä. Sama koskee Herra Huun väitteitä maailmalla tapahtuneista ilmatieteiden laitoksien väärennöksistä lämpötilatilastoissa. Tämäkin ilmiö on syntyy kansainvälisesti Mr ja Mrs Whon omisa aivoituksissa, ja kun niitä tarpeeksi kauan hokee samanmielisten kanssa, niin kas, todeksi ne muuttuu. Tämä on tuttu ilmiö blogosfäärin turbulenttisessa ilmastossa, missä "harha on totta ja totuus harhaa, ne usvaksi muuttuu ja käsistä karkaa" (Shakespeare, Macbeth).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jäikö lukematta kirjoituksen lopussa oleva linkki, jossa Taalas kertoo ilmastosta ja säästä täysin toisenlaisen tarinan? http://ilmastorealismia.blogspot.fi/2013/04/taalaksen-myrskyvahinkovalheista.html

      En muista kirjoittaneeni säätilastojen "väärennöksistä". Olen kirjoittanut datan homogenisoinnista ja epäillyt, että joissakin tapauksissa tämä on tehty tarkoitushakuisesti. Tarkoitushakuisuutta Ilmatieteen laitoksen johto käyttää ilmiselvästi datan (oikean, väärän tai olemattoman) tulkinnassa. Mutta kuten totesin, siinä ei ole mitään uutta. Siksi rehellisemmin tilastoja lukevan Pauli Jokisen teksti poikkeaa niin jyrkästi Taalaksen ja Alestalon sanomisista.

      Poista
    2. Ylläolevalle anomuumille:

      On helpompi huijata ihmistä, kuin vakuuttaa hänet siitä että häntä on huijattu. (Mark Twain)

      Poista
  3. No mutta voithan itse valita FMI,ltä haluamasi Suomen keskilämpötilan, jolloin
    FMI,n esittämät muut Suomen keskilämpötilat ovat vääriä.

    Vai onko kovin vaikea valinta?

    http://www.tiede.fi/keskustelut/geologia-maa-meri-ja-ilma-f7/fmi-suomen-keskilampotilaa-saatamassa-t49049.html

    Eli jotain mätää FMI,llä Suomenmaassa.

    Ilkka

    VastaaPoista
  4. http://blogi.foreca.fi/2013/06/paljon-melua-ukonilmoista/

    Lainaus: "... Väkisin herää kysymys, onko taustalla myös tietoinen tarve saada kaikki sää esitettyä suurelle yleisölle siinä valossa, että säässä olisi juuri nyt jotain isompaa menossa. Mediakikkailu kuitenkin näkyy läpi. Ilmakehän lämpeneminenkin on toistaiseksi pysähtynyt, joten ehkä sitä kättä pidempää on sitten revittävä vaikka kiven silmästä."

    Heh!

    VastaaPoista
  5. Haluaisinkin antaa arvoa Juha Föhrille juttusarjasta "Tunne Sää", mikä oli mielestäni
    hyvä, ehkä siksi ettei niissä puhuttu ilmastonmuutoksesta mittään.

    http://www.youtube.com/watch?v=vsMtWeABNVw

    Ilkka.

    VastaaPoista
  6. Niinkö, sehän oli vain Forecan meteorologin oma subjektiivinen mielipide. Sitäpaitsi Forecan tarjoaa sääuutisia isolla S:llä mm. Iltalehteen, joka revittelee superhelteistä ja tappopakkasista alvariinsa. Keltaisesta lehdistöstä ja blogistien kynästä nuo liioittelut ovat peräisin. Blogistin kannattaisi myös tutkia tarkemmin väitteitään, mitä niissä on oikeasti sanottu ja mitä ei ja varsin erottaa omat mielipiteensä faktoista. Pystyisitkö siihen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kyllä Ilmatieteen laitoksen koulkuttamat toimittajat tietysti osaavat revitellä säällä. Otsikoillahan lehtiä myydään. Mutta tuossa linkissäni Taalaksen ilmastovalheista sanomiset ovat kyllä Taalaksen itsensä ;-) Pystyn ne erottamaan faktoista helposti.

      Poista
  7. Ovatko Taalaksen itsensä lausumia? Kyseessähän MT_lehden toimittajan katsaus aiheeseen, jota siteeraat sieltä täältä pätkien kokonaisuutta tärvellen? Kyseessähän on siis ainakin kahteen kertaan filtroitua ja subjektiivisesti muokattua tekstiä. Oletko käyttänyt Taalaksen alkuperäisiä esitelmiä yms? Sitäpaitsi mitä Taalas kirjoittaa ei ole hänen henkilökohtaista näkemystään, vaan edustaa laajemminki laitoksen ja kansainvälisen tiedeyhteisön perusteltua näkökulmaa aihepiiriin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ne ovat. Olen Taalaksen lausumia taltioinut paitsi esitelmistä myös suoraan televisiosta ja radiosta. Ne ovat yhtäpitäviä Maaseudun Tulevaisuuden jutun kanssa. Kannattaa kokeilla noita aiempia juttuja pääjohtajasta vaikkapa klikkaamalla Taalaksen nimeä vieressä oikealla olevasta tunnistekentästä.

      Poista
  8. Tässä on taalaksen visiot suomen ilmastosta parin vuoden takaa.

    Sitä sopii kiistää onko videolla taalas itse, jatkona tilastotieteilijä Pekka Hjeltin
    esitys tilastotieteen ja teologian eroista.

    http://www.youtube.com/watch?v=MmqEdpjZx48

    Ilkka



    VastaaPoista
  9. Osa II eli Pekka Hjelt ilmastoteologiasta.

    http://www.youtube.com/watch?v=XCail_MxAAw

    Ilkka

    VastaaPoista
  10. Ilmasto on syklinen ilmiö. Niin on menty vuosituhansia eikä mikään ole muuttunut: mennään erilaisissa jaksoissa ylös ja alas. Odotan suurella mielenkiinnolla, koska tämä ilmastokäyttäytymisen perusasia yleisesti tajutaan - ja hyväksytään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos nyt alkaa viilenemään useamman kymmenen vuotta, niin turha kuvitella että tämä ilmastovouhotus siitä miksikään muuttuisi, kyllä ympäristöjärjestöt ja muu vihervasemmisto keksisi oitis jotain millä sekin saataisiin ihmisen syyksi. Ja lääkkeet olisi aivan samat kuin nytkin, rahat rikkailta mailta pois ja valta YK:lle.

      Poista
    2. Miksi Arktika ja Antarktiksen niemimaa ovat poikenneet aiemmista sykleistä? Larsen jäähyllyt olivat paikallaan ainakin 6000 vuotta, vaan menivät hiljattain paskaksi, miksi näin? Samoin pohjoinen monivuotinen jää on katoamassa, milloin sitä ei viimeksi ollut? Keskiajan lämpökaudellako? Vuoristojäätiköt vetäytyvät myös eli meret nousee jäät sulaa.

      -L4

      Poista
    3. Kysy vain hiljaa itseltäsi miksi mainitsemasi sulaminen esiintyy jäiden laajenemisena, ja mitä tulee jäiden lohkeamiseen sopiiko näyttää datat
      6000 vuoden takaa jotta voimme verrata nykytilanteeseen.

      http://joannenova.com.au/2012/10/antarctic-concensus-flips-warmer-water-means-more-sea-ice/

      Poista
    4. Kuten sinulla jo kertaalleen selitin, 6000-vuotta tulee sedimenttitutkimuksesta josta tuon tiedon saa ulos suoraan. taisin myöskin mainita että on kummallista kuinka skeptikoita pitää muistuttaa tästäkin tosiasiasta, JOKA KERTA ERIKSEEN :D

      -L4

      ps. Samaten joannenova käyttää tiedoiltaan vanhentunutta Zwallyn paperia, vaikka paremmin varmennetut IMBIE-tulokset joihin hän on osallistunut ovat jo julkaistu, ja joiden perusteella Antarktis menettää massaa. Skeptosfääri päivittää tietojaan hitaasti...?

      Poista
    5. Turhaan kiistät Zwallyn paperin IMBIELLÄ joka todistaa Antarktiksen jäiden laajenevan meriveden kuumenemisen vuoksi, joka sekään ei ole kotoisin mittareista vaan mallinnuksista.

      Eikö kohdaltasi olisi sopivampaa mennä esitelmöimään leikkikouluihin ja
      lastentarhoihin kun Mikon palstalla yleensä kirjoittavat ovat ymmärrykseni mukaan tehneet muutakin kun pyörittäneet tahkoa, tai näyttäneet valoa.

      Ilkka

      Poista
    6. Väität järjeetömiä tutkimuksista joita et ole edes lukenut

      -L4

      Poista
  11. Näinhän se toistaiseksi menee: "virallinen" ilmastopolitiikka mielellään nojaa "katastrofi"-ajatteluun. Mitatuilla datoilla tai niiden tulkinnoilla ei juuri ole merkitystä, koska ilmastomallit määräävät "virallisen" ajattelun.

    Datoihinsa tukeutuvan tieteenharjoittajan kohtalo tässä asetelmassa on kurja, varsinkin Suomessa: faktoilla et pärjää, koska 1) kertomalla syklisestä ilmastosta 2) tai sillä, että Lapin ilmastossa ei todellakaan ole tapahtunut mitään poikkeavaa ... menetät uutisarvosi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä merkitystä sillä on ilmastonmuutoksen kannalta mitä Lapissa tapahtuu, aluehan on kooltaan aivan mitätön?

      -L4

      Poista
  12. No heippa.
    Tiiä tässä olisko kyyninen tai turhautunut, oli miten oli, senverran on mulla tuota ikää (58)
    niin onhan tässä noita alaarmeja nähty, ja myös se että tietyt alaarmit noudattavat ilmastosyklejä.

    Tästä seuraa vääjämättä että edessä on pikapuoliin taas jääkausialaarmi, jonka torjumiseen tarvitaan kansainvälisesti sitova sopimus YK,n johdolla ja tukevaa rahoitusta ja kansanvälistä
    verotusta aiheen tutkimiseksi sekä hillitsemiseksi.

    Ns. erotin on jonkinmoinen miesmuisti tai sukupolvien välinen kuilu, tarkoittaen että edellinen alaarmi on ikäänkuin "unohtunut".

    Tämä tulee hyvin esille ns. alarmistien kiistäessä olleen jääkausialaarmia 1970 luvulla.
    Tämän kanssa on turha vatuloida, jos hyvin käy kohdallani, saatan hyvinkin nähdä vielä yhden uusvanhan alaarmin, eli jääkausialaarmin, minkä maailman johtavin ilmastotiede todistaa 97% konsensuksella.

    Nythän on eräänlainen suvantovaihe, jolloin maailman johtavin ilmastotiede hapuilee suuntaansa päästakseen täyteen laukkaan kohti ihmiskuntaa uhkaavaa tuhoa.

    http://nzclimatescience.net/index.php?option=com_content&task=view&id=235&Itemid=1

    Ilkka.

    VastaaPoista
  13. Kannattaa julkaista kaikki oikea ja virheetön tieto vahvoissa kansainvälisissä julkaisusarjoissa, siten ja vain siten tiede kulkee eteenpäin. Blogeissa jahnaamalla se ei valitettavasti edisty.

    Ai niin, mutta nehän ovat kaikki mukana Suuressa Kansainvälisessä Salaliitossa joka on pystytetty Lihaa Syöviä Maahanmuuttokriittisiä Autoilevia Heteromiehiä vastaan... ;-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä Anonyymin 1.7. klo 11:04 kanssa hänen ensimmäisen virkkeensä osalta. Mutta toisesta virkkeestä olenkin vähän eri mieltä.

      Ilmastorealismia-blogi ei kilpaile kansainvälisten tai edes kansallisten tiedejulkaisujen kanssa. Blogin tarkoituksena on julkaista tietoja tiedejulkaisuissa, muissa julkaisuissa, tilastoissa ja yleisessä keskustelussa olleista ilmastoasioista suomenkielellä, rehellisesti ja helposti tajuttavassa muodossa. Lisäksi blogikirjoitusten kommentointiosuus tarjoaa lukijoille mahdollisuuden selventävien kysymysten ja omien käsitysten julkaisuun muille lukijoille.

      Kaikella edellä mainitulla on tarkoitus mahdollistaa ymmärrettävän tiedon saanti suurelle yleisölle ilmastoon liittyvistä asioista. Tuo suuri yleisö nimittäin ei lue vieraskielisiä tiedejulkaisuja. Lukijatilastoista näen, että tällaiselle on tarvetta.

      Poista
    2. Minä arvostan suuresti Mikon blogia! Ilman sitä ja nettiä ylipäätään paljon ilmastoon liittyvää tietoa jäisi saavuttamatta! Antero

      Poista
  14. " vahvoissa kansainvälisissä julkaisusarjoissa, " ei ole Pravdaa suurempi arvo, eikä todiste
    mistään oikeellisuudesta.

    "he above short paper appeared in Science, the title itself suggesting the author's intent, that of demonstrating `climate change' (code for global warming) in the data of the Nenana Ice Classic."

    Kaiken lisäksi vahvat kansainväliset julkaisut eivät koskaan oikaise virheitään, äskenhän Nenanan jäät lähtivät ennätysmyöhään, joten maailman johtavimmat tiedejulkaisut
    kertoivat tämän johtuvan lämpenemisestä.

    Ihanko oot vakavissaan liikkeellä, vai petätkö vain itseäsi?

    http://www.john-daly.com/nenana.htm

    Ilkka



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höpö höpö, tietenkin julkaisu kovatasoisessa lehdessä on laadun tae, ts. läpipäässeissä tutkimuksissa on paljon vähemmän virheellisyyksiä ja vääriä johtopäätöksiä. Näinhän se tiede juuri etenee.

      -L4

      Poista
    2. Maallikoiden harhainen käsitys tieteenteosta ja julkaisukriteereistä on usein juuri ylläkuvatun kaltainen, Aku Ankasta ja Pelle Pelottoman toilailuista ammennettu. Eikä siinä mitään - jokainen saa kuvitella mistä tahansa mitä tahansa, ei sitä ole kriminalisoitu.

      Mutta erittäin tärkeää on juuri tällaisten mielipiteiden takia pitää politiikka ja populismi mahdollisimman kaukana tutkimuksen teosta ja julkaisemisen sensuroimisesta, muuten palataan nopeasti tuhat vuotta ajassa taaksepäin, maakeskeisen maailmankuvan, noitarovioiden ja inkvisition aikoihin.

      Poista
  15. Lisään vielä että jopa Real Climatella oli suoraselkäisyyttä myöntää erheensä lätkätikun suhteen, Suomessa se on kuitenkin yleisesti käytössä koska sitä lapaa ei ole oikaistu
    eikä ilmastohistoriastamme löydy keskiajan lämmintä eikä suuria nälkävuosia,
    vaikka ne on kirjoissa ja kansissa.

    http://www.ennenjanyt.net/?p=646

    Ilkka

    VastaaPoista
  16. Mielenkiintoista.

    Mihin Real Climaten artikkeliin tarkkaanottaen viittaat?

    0^0

    VastaaPoista
  17. "This must be personally satisfying for Steve McIntyre, though I doubt the folks at RealClimate will have the integrity to acknowledge that he was right, and they were wrong."

    Aihetta käsitellään tuossa.
    http://climateaudit.org/2013/06/28/cru-abandons-yamal-superstick/

    Ja RC,n vastine tuosa.

    http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/06/yamal-and-polar-urals-a-research-update/

    Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisään vielä että aihetta käsitellään tarkemmin seuraavassa.
      Jos Mauri tai Antero eivät ole huomanneet, se voisi kiinostaa.
      Ja miksei muitakin jotka ovat aidosti kiinnostuneet aiheesta.

      http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/medieval_warm_period_russia.pdf

      Ilkka.

      Poista
    2. Kiitos

      Mikäli oikein ymmärsin niin nämä tarkennukset eivät lätkämailaa muuta suuntaan tai toiseen

      "The publication of our paper provides a timely opportunity to revisit and respond to a series of unfounded criticisms that have been levelled at our work in recent years, mostly originating from Steve McIntyre at the ClimateAudit blog, though they have been widely repeated and embellished by other commentators.

      It is of course usual for results to be improved and superseded as science progresses. Our new Yamalia ring-width chronology differs from the Yamal chronology published by Briffa (2000) – see Figure 2a for a comparison. The very recent values are now lower (and extend by a decade more), but so are the estimates around 1000 CE. The consequent differential between medieval and modern growth is hardly changed. The period of high growth centred near to 250 CE (noted above) is also relatively unchanged, and is now the most prominent pre-20th century period of anomalous growth in the last 2000 years. These changes are because of genuine scientific progress, not because – as our critics have claimed – we had previously presented a deceptive chronology. They arise from extra data collection and, particularly, developments in tree-ring standardization methods (see the paper for details)."

      0^0

      Poista
  18. Ihan miten vaan, oli miten oli, lätkämailan muoto on muuttunut kummasti, selityksien ollessa selityksiä, mutta muuttunut on.

    Mc Intyrehän kritisoi ko. mailaa ja nyt sitä on muutettu, mutta edelleenlään suomalaiset ja venäläiset lustontutkijat eivät löydä koko mailaakaan.

    Yhteenveto äskeisestä pdf,ästä.

    "n conclusion, and considering the full spectrum of studies included in this Summary, it wouldappear that a goodly portion of the Medieval Warm Period throughout Russia was somewhat warmer than what has so far been experienced there during the Current Warm Period. And 10 since the MWP held sway when the atmosphere's CO2 concentration was something on the order of 285 ppm, as compared to the 400 ppm of today, it would appear that the air's CO2 content has had essentially nothing to do with earth's near-surface air temperature throughout the entire Holocene, when the air's CO2 concentration at times dropped as low as 250 ppm.
    Other factors have clearly totally dominated."

    Mutta ymmärrä miten haluat, ja jatka teesiesi esittämistä, mutta se ei lämpene sittenkään.

    Ilkka.

    VastaaPoista
  19. Pahoitteluni jos tuntuu että yritän tyrkyttää jotain teesejä. Yritin vain löytää lähettämästäsi Real Climaten linkistä kohdan jossa todettaisi että lätkämailaa olisi merkittävästi muutettu, mutta en sellaista löytänyt.

    Tähän jälkimmäiseen julkaisuun en ole ehtinyt vielä tutustua.

    0^0

    VastaaPoista
  20. Nou hätä, kun tärkeintä on vuoropuhelu, eikä inttäminen.
    Luuletko minun löytäneen jonkun viisatenkiven, kun en edes uskalla sanoa minkään
    olevan totta, saatikka että määrittelisin mikä on oikein.

    Minulla on vain näkemykseni, enkä mieluusti ööö...h esitä sitä.

    Minä ainakin pidän mielipiteitäsi arvossa, kun en ole selkääntaputtja "samanmielisten"
    joukossa, kun pääasia on tietämys mitä olen yrittänyt naarata koko ikäni, enkä ole tullut
    hullua hurskaammaksi.

    http://www.youtube.com/watch?v=Lbj8yy4UbHg

    Ilkka

    VastaaPoista