torstai 9. huhtikuuta 2015

Perussuomalaisehdokkailta rohkeita kannanottoja vaalien alla

Eiliseen Juha Sipilän energiakannanottoa koskevaan bloggaukseeni sain yhden kommentin, jossa oli linkki tamperelaisen Terhi Kiemungin (PS) kirjoitukseen, joka päättyy seuraavasti: "Suomalaiset eivät voi maapalloa pelastaa, mutta he voivat tuhota oman taloutensa holtittomalla ilmasto- ja energiapolitiikalla." Kommentoijan, Paven, mielestä eduskuntavaaliehdokas Terhi Kiemunki on realistinen ja hereillä terveellä sekä yhteiskuntaa rakentavalla tavalla. Olen samaa mieltä, ja nostan hattua Kiemungille uskalluksesta uida vastavirtaan.

Tuon kirjoituksen innoittamana yritin löytää omasta vaalipiiristäni jotain vastaavanlaista. Maailman pelastukseen tähtääviä ilmasto-aiheisia kirjoituksia toki löytyi koko joukko, mutta sellaista realistisella otteella kirjoitettuja on harvassa. Mutta tänään järvenpääläinen kansanedustajaehdokas Arto Luukkanen (PS) julkaisi energia-aiheisen kirjoituksen, joka tekee selväksi kirjoittajan kannan tulevien vuosien energiapeliin. Vaikka Luukkasen bloggauksessa ei suoraan viitata ilmastoon, ymmärsin rivien välistä hänen kuuluvan ilmastorealistien joukkoon. Katsotaanpa, mitä maan suurimmassa vaalipiirissä, Uudellamaalla, ehdolla oleva ja ehkä enemmän Venäjä-asiantuntijana sekä historiantutkijana profiloitunut ehdokas haluaa kertoa energia-asioista kirjoituksellaan Energia - Suomen kohtalonkysymys.

Dosentti Arto Luukkanen
Luukkanen aloittaa historioitsijana savupirttiajoista ja etenee muutamassa kappaleessa teollisen vallankumouksen kautta nykypäivään. Jätän nuo kappaleet referoimatta, vaikka niissä on muutama ihan hyvä täky punavihreälle puolelle ja Kepullekin. Aloitetaan lainaus (kursivoituna tekstinä) siitä, mistä varsinainen energiapoliittinen sanoma alkaa.

- - - - - 

Tehokkuus on ollut myös täällä kylmän ilmanalan Pohjolassa avainsana oman energiateollisuutemme kehityksessä. Insinöörimme, teknikkomme ja asentajamme ovat rakentaneet meille energiainfrastruktuurin, joka parhaimmillaan tuottaa sähköä ja lämpöä maailmanennätysluokan hyötysuhteella ja edullisesti. Olemme nauttineet edullisesta sähköstä ja lämmöstä pitkään, ja sen ansiosta myös osin energiaintensiivinen teollisuutemme on pärjännyt pystyen tarjoamaan arvokkaita työpaikkoja.


Valitettavasti olen yhä enemmän huolestunut siitä, kykenemmekö ylläpitämään tätä kykyämme. Kovin monenlaiset paineet sitä uhkaavat sekä sisältä että ulkoa. Ja samat uhat kohtaavat myös vailla sähköä ja muuta energiaa olevat Intian, Kiinan ja Afrikan köyhät, joilla ei ole varaa sellaisiin ratkaisuihin, joita meillä vauraassa lännessäkään toteutettaisi ilman massiivisia tukiaisia ja keskusjohtoisia interventioita.

Kannatan mahdollisimman puhdasta tuotantoa myös energia-asioissa. Ja kannatan energiatehokkuuden lisäämistä niin tuotannossa kuin kulutuksessa. Mutta samalla kyllä luotan sekä tuottajien että kuluttajien järkeen näissä asioissa. Minä en Neuvostoliiton historiaa tutkineena usko sellaiseen keskusjohtoiseen ja vastoin markkinalogiikkaa olevien energiajärjestelmien suunnitteluun, jollaista meille osin YK:n ilmastonmuutoskonventin, Brysselin direktiivien ja viime aikojen omien hallitustemme toimin yritetään syöttää. Gosplan ei toiminut Moskovassa eikä se toimi Brysselissä.

Meillä on jo varoittavia esimerkkejä mm. Saksasta, Yhdistyneestä Kuningaskunnasta ja Tanskasta siitä, miten kauniilta kuulostavalta ns. uusiutuvalla, mutta satunnaisesti saatavalla ja tehottomalla, energiantuotannolla on rakettimaisesti nostettu sähkön hinta maailmanennätystasolle, aiheutettu uutta energiaköyhyyttä ja häiritty vakavasti rationaalisia energiainvestointeja. Noiden maiden polkuja on turha seurata.


Vuosaaren kombivoimalaitos
Kotimainen energiajärjestelmämme on monipuolinen, tehokas ja kaikin puolin yksi maailman puhtaimmista. Monille saattaa olla yllätys, että myös se osa energiateollisuuttamme, joka käyttää kivihiiltä, on saanut pari vuotta sitten merkittävän ympäristöpalkinnon tehokkuudestaan ja puhtaudestaan. Helsingin Energian palkitun kolmoistuotannon perustana on sähkön ja lämmön yhteistuotanto yli 90 prosentin hyötysuhteella Vuosaaren, Hanasaaren ja Salmisaaren voimalaitoksilla. Ainoana maailmassa kaukojäähdytys on integroitu mukaan tuotantoon tavalla, joka mahdollistaa muuten käyttämättä jäävien, ns. hukkaenergioiden hyödyntämisen kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen tuotannossa. Olemme siis edelläkävijöitä jo nyt. Sitä ei kannata pilata kansantaloudellisesti kannattamattomilla tuuliturbiineilla tai muillakaan jättimäisiä ja pysyviä tukiaisia vaativilla ratkaisuilla millään tekosyyllä. 

Arvostamalla ja tukemalla parasta energiaosaamistamme varmistamme sen, että tutkijamme ja insinöörimme työporukoineen jaksavat tavoitella tulevaisuudessa vielä parempia ratkaisuja. Siis sellaisia, jotka ovat samanaikaisesti ympäristölle hyviä että kansantaloudellisesti järkeviä ja nykyisiä parempia. Ei ole syytä epäillä, etteikö nähty huima teknologinen kehitys jatkuisi tulevaisuudessakin, jolloin nykyiset tuotannon ja kulutuksen pullonkaulat, kuten energian laajamittainen varastointi, saavat järkevät ratkaisunsa. Kun silloin vaikkapa aurinkovoima voi nousta hyvinkin kilpailukykyiseksi, otetaan se sitten käyttöön markkinaehtoisesti. Noita aikoja odotellessa kannattaa satsata tutkimukseen ja kehitykseen, eikä jo nyt kannattamattomiin ja tukiaisia vaativiin tuotantomuotoihin, jotka jäävät yhä enemmän jälkeen tulevina vuosina. Seuraava eduskunta tekee merkittäviä valintoja tämänkin asian osalta. Ne ovat tärkeitä päätöksiä luonnostaan energiaintensiiviselle Suomelle. 


- - - - - - - -

Alunperin ajattelin kommentoida Luukkasen ajatuksia, mutta eivätpä nuo kappaleet minun kommenteillani muuksi muuttuisi. Sen verran olen samaa mieltä ehdokkaan kanssa, että saatan aloittaa ehdokasnumeron piirtämisen harjoittelun. Kun lisäksi satun jollain tavoin tuntemaan hänet lähinnä tuon Venäjä-osaamisen kautta - olen lukenut useita hänen aihetta käsitelleitä kirjojaan - aion lähestyä häntä ja pyytää myös suoraa ilmastopoliittista kantaa. Katsotaanpa mitä loppukirivaiheessa oleva ehdokas vastaa? Ehtiikö vai ei?

35 kommenttia:

  1. kepun lakimies ehdokkaalta kyselin torilla energiamalleista, johon ehdokas totesi:
    ydinvoima ja vesivoima ovat hänen ratkaisujaan. tuulimyllyllyistä ei tule mitään merkittävää
    energialähdettä.
    ei myöskään tykännyt tuulimyllutukiaisista.
    väitti olevansa soinin kanssa samoilla linjoilla energia-asioissa.

    VastaaPoista
  2. Olipa dosentti yllättävän hyvin perehtynyt energia-asioihin. Mietintämyssyyn menee hänen äänestämisensä. Annat varmaan Mikko vielä lisäinfoa ennen vaaleja, jos häneen otat yhteyttä.

    Tapsa

    VastaaPoista
  3. PS DI energiasta http://kanerva.eu/fi/?p=814

    VastaaPoista
  4. Erittäin hyvä ja vastuullinen kirjoitus Suomelle elintärkeästä asiasta. Energiahuolto on pitkäjänteistä toimintaa, koska perusvoimaa tuottavat vastuulliset voimalaitokset rakennetaan 30-50 vuoden käyttöikää ajatellen. Nyt kun suihkuvirtaukset ovat painaneet kylmät ilmat hetkeksi muualle, koohkataan kovasti satunnaisenergioista, joilla ei Suomen kylmimmän ajan 2000 megawatin sähkötehon vajetta korvata. Vihreille jopa lämpöpumput ovat joku maapallon pelastamiskeino, mikä kuvaa sitä kuinka pihalla he energia-asioista ovat. Tuollainen sähkölämmitys ei toimi ilman luotettavaa sähköntuotannon perusvoimaa, mutta ovat hyvä palanen Luukkasenkin mainitsemassa järkevästi rakennetussa ja älykkäässä energiantuotantokokonaisuudessa, jollainen näyttää olevan Helsingissä. Vihreiden ja muiden kannattaisi tarkoin perehtyä tällaisten kirjoittajien ja asioista perillä olevien henkilöiden kirjoituksiin ja mielellään ilman vihreitä silmälaseja ja etenkin yhteiskuntavastuullisesti, koska luotettava ja järkevä energiantuotanto on kylmän ja energiariippuvaisen Suomen yksi tulevaisuuden elinehdoista.

    Hämmästyttävää on se, miten kiihkeästi vihreä ajavat lyhytikäistä, tehotonta ja luontoa tuhoavaa tuulivoimaa Suomeen. Vaikka talousasioista ei ymmäretä tuon taivaallista, niin luulisi ymmärtävän edes nuo tuulivoimaan liittyvät valtavat ympäristöhaitat.

    Kerroin aiemmin, että Suomessa on rahaa riittänyt siihenkin lähinnä ilmastotrollausta tukevaan tutkimukseen, jonka tuloksena metsäpalojen ennustetaan lisääntyvän, jos ilmasto lämpenee ennustetulla tavalla. (Linkki alla). Wikipediankin mukaan Suomen metsät ovat uusiutuneet palamalla noin kerran sadassa vuodessa. Kasken polttaminen pelloilla on ikiaikainen lannoitustapa. Nyt metsät eivät enää pala, eikä lantaa tule metsiin vaan päinvastoin, kaikki mahdollinen puuaines riivitään aina kantoja ja oksia myöten energialaitoksiin ja kasvava puu on hötöä. Se ei kauaa kelpaa sahatavarana ainakaan sellaisiin kohteisiin, joissa puulta vaaditaan kantavuttaa. Alla on linkki naapurimaassa liekehtivään tuulimyllyyn. Kun noita soihtuja rakennetaan Suomen niemi täyteen, ei tarvita ulkovalaistusta ja metsä ym palot lisääntyvät takuuvarmasti, eikäbsyy ole kuvitellun ilmastonmuutoksen, vaan jonkun siihen uskovan hysteerikkojoukon sekä nepotismin. Lisäksi se on hyvä sitten, kun suihkuvirtaukset ja napapyörteet muuttavat paikkaansa niin, että Suomessa on pirun kylmiä ilmastojaksoja, niin voidaan käydä lämmittelemässä noiden myllyjen loimussa, kun muuta vihreiden rakentamaa energiaa ei ole saatavilla.

    Pave

    http://m.ohtuleht.ee/672585

    http://eralehti.fi/tutkija-metsapalot-yleistyvat

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta Pave, kuka on kysynyt usein jollei propagandajulkaisun
      julkaisija itse itseltään.

      http://hiilivapaahelsinki.fi/usein-kysyttya/

      Poista
  5. Hesarilta suhteellisen järkevä pääkirjoitus.

    Voisi jopa päätellä että suurin osa puolueista menee "sammutetuin lyhdyin"
    energiavaaleihin vaikka ovatkin sitoutuneet energiaremonttiin.

    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1428807015575

    Ilkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hesari on näköjään ainoa media, joka virittelee vihreisiin uudistuksiin liittyvää hintakeskustelua. Hyötyjähän vihreät helppoheikit heittelevät jos mitä juttuja ilma yhtäkään niihin liittyvää konkreettista laskelmaa. Ja jos ei muuta keksitä, niin tulevaisuuteen ennustetut ongelma kustannuksineen ovat suuremmat kuin nämä nyt tuuleen heitettävät tukimiljardit ja muut miljardit, joilla ei ole maapallon päästöihin tuon taivaallista merkitystä. Itse asiassa on hämmästyttävää se, kuinka moni luulee co2:n olevan paikallinen kaasu. Nelinkertaiseksi tässä pelissä nousee valtion velka, jonka joku sitten maksaa, kun leikkurit iskevät ja verot nousevat.

      Tässä yksi laskelma Suomen kustannuksista, jos tämä liike saa toteutettua ajamansa hölmöyden

      http://pitkaranta.blogspot.fi/2015/04/vihrea-matematiikka.html?m=1

      Nyt on siis oltava tarkkana, kun äänestää, jos aikoo nykyisellä palkallaan ostaa muutakin kuin energiaa ja maksaa tuuliveroja. Palkathan eivät nouse vastaisuudessa, koska Suomen kilpailukyky on huono jo nyt ja näillä uudistuksilla huononee entisestään.

      Pave

      Poista
    2. Oiva kirjoitus.

      mutta ei näy lööpeissä kun Matti parka on taas median riepoteltavana
      ja väitetään Matin ratkenneen, mikä taitaa kiinnostaa äänestäjiä enemmin.

      Soisi kuitenkin että media valaisisi, jos jotain kiinnostaisi arjen ja työn tuoksinnassa miten nämä uudistuneet energiakokeilut ovat onnistuneet Saksassa ja Espanjassa, mutta ei.

      Sensijaan edunsaajaryhmiä edustava CO2 raportti propagoi äänestäjiä
      että aurinkoenergia on tullut Suomessa kilpailukykyiseksi taloyhtiöille.

      Joko ne teki aurinkokennoillekkin tukiautomaatin joka tekee taloyhtiöille edulliseksi, joten kuinka edulliseksi asukkaille ja muille energiankäyttäjille.

      http://www.co2-raportti.fi/?heading=Aurinkoenergia-on-nyt-kannattavaa-my%C3%B6s-taloyhti%C3%B6ille&page=ilmastouutisia&news_id=4372

      Ilkka

      Poista
    3. Lisännen vielä että kirjoittaja näkyy Sitran kautta rahoittaneen
      muitakin yrityksiä, ja tuosta voi lukea hänen olleen myös ainakin yhden konkurssiyrityksen

      http://www.hs.fi/talous/a1372393740288

      Poista
    4. Kämmäsin, siis olleen hallituksen puheenjohtaja.

      Tämmöisestä kahdella tuolilla istumisesta näkyy tulleen maan tapa
      kun virkamiehet ovat rahoittamiensa yritysten juoksupoikia, muualla maailmassa sitä kutsutaan korruptioksi, joka on maassamme jopa niin yleistä ettei sitä haluta tunnistaa.

      http://www.hs.fi/talous/a1372393740288

      Ilkka

      Poista
  6. Artsi on muurarin poikana vain realisti kun mietitään Suomen leveysasteille sopivia energiamuotoja. Hyvä että edes joku ns. sivistyneistöstä uskaltaa olla julkisesti jostain asiasta eri mieltä kuin tuulella käyvä punavihreä sopulilauma.

    VastaaPoista
  7. Näinpä, suosikkisi juttu on varsin hyvä monessa mielessä. Oleellisesti asioissa.

    Erityisesti tunnemielessä minua viehätti viittaukset savupirttiaikoihin.
    Näet minäkin olen tehnyt ao. rinnastuksia silloin tällöin. Ehdotin äsken eräässä yhteydessä jopa päre-kammaria eduskuntaan.
    Se perustuu ajatukseen, että hyvät laadukkaat päreet oli aikanaan huipputeknologiaa, hyvää valoa toviksi.
    Kahdella päreenpitimellä vaikkapa jatkuvasti. Kun ei vielä ollut varaa, keinoja parempaan.
    Jos ehdokkaasi pääsee eduskuntaan, hän varmaan lämpiää siihen,
    että meillä olisi eduskunnassa ihan pimeä eli päivänvalo räppänästä huone, traanikämmi, pärekammari, kynttilähuone,
    jne kullekin aikanaan edistykselliselle valaisu/lämmitytystavalle omistettu huone.
    Tämä luonnonmukaisuus ja perinteiden kunnioitus tekisi varmaan suuren vaikutuksen ulkolaisiiin vieraisiinkin.

    Ja toki olisi tuulivoimaluolakin, joka valaistuisi kun ulkona tuulee. Se olisi samalla vihreiden ryhmän kokoushuone.

    No, se oli vakaavaa mutta myös leikkiä yhtä aikaa.

    -----------

    Ehdokkaasi on kunnostautunut venäläis-kommenteillaan.
    Hänenkö viitoittamalla tiellä nyt jotkut haluaa vetää huomiota ulkoisiin turvauhkiin,
    ulkoisiin vihollisiin ettei kansa eli media katso maan taloutta ym hallitustöppöilyjä.

    Olen maailman sivu kuullut sanottavan, että kun on sisärakenteisia ongelmia, niin on etsitään ulkoisia pelkoja ja uhkia.
    Tekeekö ehdokkaasi muiden perässä näin vai vetääkö peräti joukkoja?

    --------

    Tekisipä mieleni myös kysyä energiasta:
    1. Kannattaako meidän osataa vapaaehtoisesti öljymme Venäjältä jos sen saamme sieltä kaikkein edullisimmin?
    Vai ostammeko öljymme väkisinkin vaikka Saudi-Arabiasta.

    2. Kannattaako meidän osaa maakaasumme Venäjältä, josta saamme sen halvimmalla ja toimitusvarmasti.
    Vai siirrymmekö kalliisiin ulkolaisiin LNG-kaasuihin?

    3. Kannattaako meidän ostaa puuta Venäjältä, josta saamme metsäjalosteiden ohella ison osan kotimaiseksi luokitellusta 'bioenergiastamme'?
    Vai lopetammeko ostopuut tai ostamme väkisin vaikkapa Saksasta, USA:sta, Brasiliasta?

    Että tälleen jne. Kun ehdokkaasi on niin kiinnostunut energiasta ja Venäjästä ja Venäjäsuhteista.

    Terveisin sinun blokisi vilpitön ihailija, Vesa Tanskanen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kuunnellut useammankin Arto Luukkasen Venäjä- ja Ukraina-aiheisen esityksen. Mielestäni niistä käsi selväksi, että Luukkasella on suhteellisen hyvin balansoitu käsitys, jonka jaan itsekin. Venäjä on ollut pienelle Suomelle sekä uhka että mahdollisuus, molempia aina potentiaalisesti ja välillä myös reaalisesti.

      Hänen ideansa Venäjä-suhteiden hoitamiseksi voisi kiteyttää vanhaan venäläiseen sanontaan: "Vieraaseen luostariin ei viedä omia sääntöjä." Mutta tällöin sekä luostarin isäntien että vierailijoiden täytyy tietää olevansa luostarissa, jossa on omat säännöt.

      Välitänpä, Vesa, kysymyksesi Luukkaselle, jolta odottelen sitä luvattua ilmastokirjoitusta. Saas nähdä.

      Poista
  8. Tässä kun politiikka on aiheena, niin voisin kummeksua tätä yleisesti käytettyä termiä, johon itsekin olen retkahtanut: punavihreä. Eihän sellaista ole olemassakaan, jos punaista ja vihreää sekoitetaan, ei siitä mitään punavihreää tule. Siitähän tulee Uuno Turhapuron jossain leffassa mainittu väri: "sanonkominkävärinen".

    Tapsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Punainen tai vihreä, samaa sanonkominkäväristä eri paketissa...

      Poista
  9. Kuulitteko nyt maikkarilta, kun Ville lupasi 200 000 työpaikkaa ja siirtää energiantuotantomme kokonaan uusiutuviin. Lisäksi olemme taas Pariisissa edelläkävijä, jota kaikki muut seuraavat. Kiina ja USA:kin kuulemma seuraavat meitä perässä elleivät mene jopa ohi, kun me vaan näytämme esimerkkiä ja tapamme itsemme.

    Tapsa

    VastaaPoista
  10. kuulinko oikein; niinistö lupasi tuulimyllytukien loppuvan 2020?
    onkuulemma silloi jo kannattavaa markkinaehtoisesti. jos näin on tuulimyllyjen riemukulkue
    pysähtyy kuin seinään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulit ymmärtääkseni oikein koska jos sähkön markkinahinta on hilattu viisinkertaiseksi, rupellisähkö on kuin onkin kilpailukykyistä.

      Silloin kun ei tuule ostetaan päästötöntä sähköä ulkomailta, jolloin suomi on muuttunut päästöttömäksi viheronnelaksi.

      http://joannenova.com.au/2015/04/thethe-german-electricity-crisis-twice-the-price-but-everyones-going-broke/

      Ilkka

      Poista
  11. Kuuntelin minäkin Niinistön juttuja ja niistä olen täällä kirjoitellutkin. Noiden perusVihreiden ja sen aatteita tukevien muiden puolueiden vihreiden mukaan hajautetulla aurinko-, tuuli- ja maalämpöön perustuvalla sähkölämmityksellä työllistetään 200 000 ihmistä. Suomen kansantalouskin tulee kuulemma kuntoon, kun ihmiset alkavat tekemään hajautettua energiaa Suomeen, joka Saksan ja Tanskan tapaan maksaa kansalaisille kaksi kertaa enemmän kuin Suomessa. Saksassa on ihmisillä vaikeuksia maksaa sähkölaskujaan ja niin se tulee olemaan Suomessakin, koska kylmässä Suomessa energian tarve on kaksinkertainen Saksaan nähden, eli kustannus per talous on tuon uudistuksen jälkeen nykyiseen nähden nelinkertainen! Ja kaikki tuo raha on kulutuksesta pois, koska palkan korotuksiinkaan ei ole varaa. (taidan toistaa itseäni-sori)

    Se on jännä juttu, että vapailla markkinoilla tapahtuvat vapaaehtoiset energiainvestoinnit sen mukaan mikä on eri energiafirmoille taloudellisesti kannattavaa, ei ole vihreälle Suomelle kannattavaa, vaan nyt pitäisi laittaa VEROrahoja tuulivoimaan 3 miljardia ja aurinko-ja sähköllä toimivaan maalämpöön toiset 6 miljardia euroa, joilla tuotetaan superkallista valtion tukemaa satunnaissähköenergiaa sähköverkkoon, joka on varmistettava täydellä varavoimalla kaamoksen ja talven tyynten pakkaspäivien varalta. Luultavasti nuo vihreät yli puoluerajojen ovat niin tyhmiä, että uskovat noihin täysin edesvastuuttomiin höpö-löpöpuheisiin. Itse asiassa maaseudulla elää tervepäisempää porukkaa, mutta helsinkiläisistä 30 % taitaa olla tuossa syvässä vihreässä ilmastouskossa aina kaupungin ylintä johtoa sekä sen valtuustoa myöten, ja se tulee alle 10 vuoden sisällä tuhoamaan heidän omistamansa energiayhtiön talouden ja sitä kautta koko kaupungin talouden sekä energian huoltovarmuuden. ”Uudistus” myös nostaa huomattavasti Suomen kokonaispäästöjä. Kuten sanottu, kaikkein hulluin juttu mitä ikinä olen Hesarista lukenut, on se, että Helsinki on lopettamassa sähkön tuottamisen kaupungin lämmittämisen ohessa, kun pitää joku vihreä silta rakentaa jonnkin ja on siirtymässä maalämmöllä ja hakkeilla tapahtuvaan hajautettuun ”cleantech”-lämmitykseen. Tätä kautta Suomen sähkön kulutus kasvaa ja Suomesta poistuu satoja sellaisia sähkömegawatteja, jotka syntyvät kaupungin lämmityksen ohessa sellaiseen aikaan, kun on lyhyt kylmin lämmityskausi meneillään ja sähkön tarve kylmässä pohjolassa suurin. Jossakin päin Suomea on tuo käytöstä poistunut Helsingin sähkö tuotettava ja se lisäsähkö, jonka cleantech maalämpöpumput ja lämmityskattilat haukkaavat. Talous- ja energianhuoltovarmuusmielessä menevät siellä siis muiden sähkön tuottajien armoille, jotka vievät ne tulot siitä hommasta, jotka aikaisemmin on tuloutettu kaupungille, jotta ovat saaneet hoitopalvelut hoidettua ja sillat rakennettua ilman, että verot, sähkö- ja lämpölaskut ovat nousseet, mutta sitä kaupunkilaiset saavat mitä tilaavat. Kärsiköön siitä nahoissaan. Järjen puhuminen ja suhteellisuudentajun perään kuuluttaminen on hukkaan heitettyä, kun katselee tuollaisen selkeästi hieman kaikkien vihreiden tavoin kajahtaneen puheenjohtajan juttuja.

    Sanottakoon nyt vielä, että geotermistä lämpöä maasta ottavat lämpöpumput ovat ikivanha keksintö, jonka versio on jokaisessa jääkaapissa. Niinpä jääkaappiakin voi pitää cleantechinä, kun se lämmittää töpselistä tulevalla sähköllä huoneistoja. Aurinkonenergiaa hyväksi käyttävät ilmalämpöpumput samoten. Molempien huono puoli on se, että ne kuluttavat sähköä aivan valtavan paljon silloin, kun on kylmä. Ja se sähkö on jossakin luotettavasti tuotettava. Kun nyt vaikkapa Helsinki ajaa alas lämmityskaudella syntyvää sähköntuotantoa 500 MW:n verran ja rakentaa tilalle cleantechiä, joka tarvitsee 500 MW jossakin päin tuotettua lauhdesähköä, Suomen sähköntarve lisääntyy 1000 MW:lla. Nykyinen Suomen muutaman kylmimmän pakkaspäivän sähkön huipputeho nousee siis 15 000 MW:sta 16 0000 MW:iin, aurinko ei paista, eikä tuule, joten holotna äkkiä tulee.

    Pave

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edelliseen liittyen asiantuntija ja vihreä käyvät edelliseen liittyvää keskustelua

      https://planeetta.wordpress.com/2015/04/14/vihreiden-etu-ei-ole-kenenkaan-etuni/


      http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/193145-sen-lauluja-laulat-kenen-leipaa-syot


      https://planeetta.wordpress.com/2015/04/17/antero-vartia-ja-argumentointivirheet/

      Kuvaa hyvin sitä, missä hurmoksessa nuo vihreät elävät. Lukekaa ja nauttikaa hyvästä keskutelusta!

      Pave

      Poista
    2. Ihan hauskoja juttuja!

      Valehtelu on joillekin helppoa, joillekin vähän vaikeampaa. Poliitikoille yleensä sitä ensimmäistä.

      Yhdelle kaverille se oli tuskaisen vaikeaa. Hän oli pitkällä komennuksella neukkuaikaisessa Leningradissa. Kun aikaa kului, niin jossain vaiheessa rupesi tekemään naista mieli. Löytyihän sieltä bordelli. Kaveiri meni sinne ja kysyi hintaa. Sen kuultuaan hän totesi, että ei ollut rahaa niin kalliiseen. Huora sanoi siihen, että anna tuo nahkatakisi.

      Näin sitten sovittiin ja kaupat tuli ja takki meni.

      Myöhemmin junalla kotiin mennessään hänelle tuli mieleen karmea totuus. Hänellä ei ollut nahkatakkia eikä hän koskaan osannut valehdella vaimolleen. Mitä nyt pitäisi tehdä?

      Hän mietti ja mietti ja lopulta keksi, mitä vaimolle sanoisi. Kotiin päästyään, vaimonsa heti kysyi, että miksei sinulla ole nahkatakkiasi?

      Se nussittiin Leningradissa, kuului vastaus.

      Tapsa

      Poista
    3. Jos sua kiinnostaa idänkaupan ihmeellisyydet, kotisivullani on yksi veijaritarina, mikä on milloin ulkopoliittisesti arveluttava ja milloin epäajankohtainen ja ollessani ainut jäljellä tulee pieteettikysymykset
      ettei kenenkään sukua tule loukanneeksi, ei kelvannut Pertti Pasasellakkaan kun aika loppui.

      Jouduin taas kutasemaan kässärin OCR,llä ja editointikin jäi kesken.

      Tiiä hänt'

      Ainakin pöksykauppias halusi julkaistavan, suku raivostui, ja minä olen innokas kohottamaan maljoja, vaikka muistoksi.

      Se on jokellusteni jatkona.

      https://sites.google.com/site/myteurastaja/home

      Ilkka

      Poista
    4. Talouselämässä oli Paven kirjoituksiin liittyvä juttu.

      http://www.talouselama.fi/uutiset/vattenfall+rakensi+saksaan+valtavan+hiilivoimalan+helsinki+maksaa+kalliisti+hiilivoimasta+luopumisesta/a2302488

      Poista
  12. Stubbi naulasi viimeisen naulan kokoomuksen arkkuun viimemetereillä omalta kohdaltani, kun sanoi juuri telkkarissa, että ilmastonmuutos on vaalitaistelussa jäänyt liian vähälle huomiolle. Voihan sitäkin käsitellä monesta näkökulmasta, mutta epäilen vahvasti Stubbin tarkoittaneen rahanmenon lisäämistä.

    Persuille taitaa vaatimaton viinabassoni mennä. Kannattaa kyllä seurata, miten hallituskiima vaikuttaa Soiniin ja kumppaneihin. Eihän Kreikan tukipakettikaan näytä enää olevan Soinille mikään kynnyskysymys. Kun rahaa tulee mm. tuulivoiman suosimisesta hallituksessa, voi olla, että ideologia tuppaa muuttumaan tässä korruptoitumattomimmassa maassa.

    Meniköhän tuo toiseksiviimeinen sana oikein? Pituus ainakin lähenteli sitä tunnettua pisintä sanaamme. Oliko se: epäjärjeslemällistyttämättömyydellänsäkäänköhän, vai onko joku vieläkin pidempi?

    Tapsa

    VastaaPoista
  13. justiinsa. stubido aiheutti saman reaktion harhaisella lausunnolollaan yrittäen viime sekunneilla koota harhailevia äänestäjiä "ilmastonmuutoksen tärkeys" vetoomuksellaan.
    onko kokoomuksella jo näin epätoivoista?
    kyllä vaan persuja äänestän. sain muuten timo soinin nimmarin helsingin reissulla sampo tervon maalimainokseen. sampo tervo on ihan jees -tuntuinen tyyppi. samoja ajatuksia
    energia-asioissa.

    VastaaPoista
  14. Piti oikein lukea vielä uusiksi tämä Mikon blogi ennen äänestämään lähtöä ja tulla yhä vakuuttuneemmaksi siitä numerosta, minkä lappuun piirrän.

    Ääni meni, pihaustakaan ei enää kuulu, mutta kirjoittaminen vieläkin onnistuu. Eiköhän se äälikin palaudu pikkuhiljaa ennen seuraavia vaaleja.

    Tapsa

    VastaaPoista
  15. Menee ohi aiheen, mutta kun yritin etsiä tätä viimeisintä postausta, joka alkaa: Karjan päästöt ovat metaania ei hiilidioksiidia. Metaani on kylläkin voimakkaampi kasvihuonekaasu, jouduin luovuttamaan viiden minuutin jälkeen, kun en löytänyt.

    Pitkästä, vanhasta ketjusta on ongelma löytää postausta. Löytyiskö tähän mitään ratkaisua?

    Tapsa

    VastaaPoista
  16. Punavihreä media on aloittanut hirveen kaupunkien asukkaiden pelottelun, kun ovat huomanneet että varsinkin hesassa on punavihreä "kuplassa" asuva enemmistö.
    UHIkin on laitettu ilmastonmuutoksen syyksi ja se "polttaa" kaupungit.
    Varsinkin toi ylen revitys on aika mielenvikainen.
    http://yle.fi/uutiset/saan_aari-ilmiot_voimistuvat_kaupunkialueilla__asukkaiden_varautuminen_usein_heikkoa/7947685

    VastaaPoista
  17. Hyvä havainto mlehtinen! Nyt kun eri puolilla nuollaan haavoja ja surraan sitä, etteivät Arton kaltaiset hyvät ehdokkaat päässeet läpi, on aika palata ilmastorealismiin.

    Tuo pelottelu on tosiaan Ylen yksi pääteema. Tällä kertaa arvelen, että kimmokkeen juttuunsa ovat saaneet ilmastonmuutoksen ääri-ilmiöihin liittyvästä harjoituksesta, jonka HSY järjesti Helsingissä. Muutama hassu ihminenkin oli paikalla varautumassa keksittyihin luonnonilmiöihin ja kuulemassa niihin liittyvää sanaa ja harjoittelemassa tuulitunnelissa myrskyissä selviämistä. Tulvavedessäkään ei ole kuulemma turvallista kävellä.

    HSY on ottanut vahvan roolin näihin ilmastonmuutokuvitelmiin liittyen. Se on tehnyt ainakin kolme lehteä, joissa yleistyviä ääri-ilmiöitä kuvataan. En tarkkaan ottaen tiedä mitä HSY tekee ja miten sen toimenkuvaan kuuluu moisilla kuvitelluilla uhkakuvilla pelottelu saati niihin liittyvien harjoitusten järjestäminen. En liioin tiedä kenen rahoilla pelotteluaan tekee, mutta luultavasti samojen tahojen rahoilla kuin Ylekin. Sekään ei vielä ole selvinnyt, että miksi suomalaisia pitää niin valtavasti ja joka päivä pelotella kuvitteell6sella asialla, jolle he eivät pienenä kansana mahda tuon taivaallista. Kaipa siitä pelottelusta joku onnelliseksi tulee, koska muutenhan siinä ei ole järjen hitusta.

    Pave

    VastaaPoista
  18. Niin Pave. Ei näitä voi ymmärtää etenkään täällä pallomme pohjoisimmassa maassa.

    Mikä ihme noita tulvia lisäisi, kun tilastot näyttävät, että lämpeneminen vähentää myrskyisyyttä ja Hesan rannikolla edelleen merenpinta laskee n. 5 mm/y?

    http://www.psmsl.org/data/obtaining/stations/14.php

    Poliittinen huijaus liittyy aina valtaan ja välillisesti rahaan.

    Tapsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä muuta sano Tapsa. Eivät höyrypäät seuraa aikaansa, kun myrskytkin ovat vähenemään. Uskomatonta, että tällaisia joukkohysteriapäiviä järjestetään ihan vakavasti otettavien tahojen toimesta. Tai eihän jotakin ilmatieteenlaitosta monikaan vakavasti enää ota ja seuraksi on kovaa tunkua.

      http://urbaaniselviytyminen.fi/

      Pave

      Poista
  19. Hauskinta tuossa merenpinnan laskun kiihtymisessä Hesan edustalla on se, että se on tapahtunut samaan aikaan kuin väitetty merenpinnan nousun kiihtyminen. Sillä taas on perusteltu sitä kadonneen lämmön uppoamista meriin.

    Vihreät onnistuivat kaappaamaan tämän uuden, uusiutuvan HELEN:n valtaansa ja jäljet tulevat näkymään.

    Tapsa

    VastaaPoista
  20. Kappas vaan, niin on. Vihreä ote on sekä ulkoa että sisältä, koska ovat mukana Korkeasaaren kanssa pelastamassa sulavien napojen jääkarhuja. Taitaa olla sen puulaakin lähtölaskenta alkanut. Yleensähän nuo maailman pelastajat toimivat verovaroin ja yhtiöt vain neuvovat muita.

    Pohjoisnapa on muuten laajenemassa. Vihreä selitys siihen on se, että sulava makea vesi jäätyy herkemmin kuin suolainen vesi. Kaikkea ne viitsivätkin.

    VastaaPoista
  21. Hetki sitten oli suuri huuto, että arktiset merijäät katoavat jo tulevana kesänä, kun olivat lähellä ajankohdan minimiä. Nyt todella jään määrä ei ole juurikaan vähentynyt ja ollaan ehkä jopa vähän yli vuosikymmenen keskiarvosta.

    http://arctic-roos.org/observations/satellite-data/sea-ice/ice-area-and-extent-in-arctic

    Tapsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on, mutta media ei hiisku siitä sanaakaan. Vain poikkeamat sään suhteen tiettyyn suuntaan noteerataan ja varotuksia annetaan.

      Mitä tuohon Heleniin vielä tulee, niin sinänsä kunnioitettavaa, että ihmisiä harjoitutetaan sähkökatkoksiin, jolloin lämmötkin menevät tuli sitten lämpö lämpökeskuksesta tai maalämpöpumpusta. Ilmeisesti tunnistavat itsekin tilanteen, johon ovat menossa, kun Helsingissä olevaa sähkön tuotantoa lopetetaan ja energiansaanti pannaan hakekattiloiden, lämpöpumppujen ja aurinkokennojen varaan. Tuommoinen ilmastonmuutosharjoitus olisi hyvä tehdä 20 asteen pakkasella ja samalla kertoa kuinka ihmiset selviävät, kun sähkö ja lämpö on poissa pari kolme päivää. Jos maakunnissakin on ongelmia, niin uskon, että siitä huolimatta Sipilän joukot ovat solidaarisia ja antavat Fingridin syöttää sähköä pääkaupunkiin, jotta saavat clean techinsä pyörimään. Kaikkea se ilmastonmuutos teettääkin!

      Olisi muuten mukava olla kärpäsenä katossa eri firmoissa katsomassa kuinka omaa henkilöstöä aivopestään ilmastonmuutoksella ja sen tiimoilta tehdyillä ennustuksilla. Kuulemma sitäkin tapahtuu.

      Pave

      Poista