Joka vuosi kansainvälisissä ilmastokokouksissa aggressiiviset
ilmastopainostusryhmät ovat vaatineet laillisesti sitovaa ilmastosopimusta. Sen
eteen on tehty vaikka minkälaisia temppuja ja vetoomuksia. Mikä mahtaa olla
sitovan sopimuksen tulevaisuus, ja mitä Suomi tekee, on tämän bloggauksen
pohdintana. Sanotaanko suoraan, että molempien asioiden osalta tulevaisuus
näyttää heikolta. Ensin mainittua ei tule ja jälkimmäisen osalta hallituksemme
tuskin osaa katsoa kansallista etua.
Myös Obaman hallinto
kertoo, että uutta ja sitovaa ilmastosopimusta ei tule. Viime keskiviikon NewYork Timesin artikkelin mukaan polku sopimuksen aikaansaamiseksi loppui 14
kuukautta ennen ensi vuoden syksyllä pidettävää Pariisin ilmastokokousta. Sen
sijaan paras jäljellä oleva tarjous on ei-sitova sopimus. Tämä on iso uutinen, josta Suomessa ei ole juurikaan kerrottu.
Sitä odotellessa hallitustenvälinen ilmastopaneeli (IPCC)
yrittää lisätä lämpöä viidennen raporttinsa synteesiosalla tehden sitä, mitä se
parhaiten osaa: Se yrittää tuottaa oikeanlaista tunnelmamusiikkia juuri ennen
ilmastoneuvottelujen romahdusta. Tässä on se ongelma, että musiikki kuulostaa
jo vanhanaikaiselta. IPCC:n raportti, jonka ensimmäinen osa julkaistiin viime
syyskuussa, jäi väistelemään koko ilmastotutkimusta hämmentävää isoa kysymystä: Mitkä ovat globaalin lämpenemistauon mahdollisia syitä ja seurauksia? Tauko on
jo yli vuosikymmenen mittainen. Sille on jo nyt 39 erilaista ja keskenään ristiriitaista selitystä –
lukumäärä vain kasvaa – ja nyt osa ilmastotutkijoista jo sanoo sen
mahdollisesti jatkuvan vielä vuosikymmenen tai paljon pidempään. IPCC on joutunut
merkityksettömyyden sivuraiteelle ja pysyy siellä, kunnes sillä on jotain
vakavaa sanottavaa lämpenemistauosta ja perustelee alarmisminsa, jonka
perusteena ovat toteutumatonta lämpenemistä ennustaneet tietokonemallit. Titanicin orkesteri soittaa taas.
Kööpenhaminan ilmastoneuvottelukatastrofin 2009 jälkeen
– kun siis sitovaa CO2-päästörajoitussopimusta siellä ei syntynyt – yhdysvaltalaiset ja eurooppalaiset neuvottelijat vetivät hyvin erilaiset
johtopäätökset siitä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Obaman hallinto uskoi ilmastonmuutosdiplomatian perustamiseen
siihen, että tunnustetaan Kiinan ja Intian vastustuksen estävän kattavan sopimuksen
toteuttamisen. Yhdysvaltain senaatti ei tulisi ratifioimaan sopimusta, jossa
mukana eivät olisi kaikki suurimmat päästöjen aiheuttajat. Laskennallisesti oli
selvää, että jos kaikki suurimmat päästöjen aiheuttajat eivät olisi mukana
sopimuksessa, ei olisi mitään mahdollisuuksia torjua ilmaston lämpenemistä.
Saman logiikan mukaisesti presidentti George W. Bush ei aikanaan lähettänyt Kioton pöytäkirjaa senaatin ratifioitavaksi. Sen sijaan hänen
hallintonsa laati strategian, jonka tavoitteena oli suurten kehittyvien
talouksien sitouttaminen asiaan. Tuon strategian omaksui myös presidentti
Obama. Sen menestymiseksi vaadittiin kehittyneiden
ja kehitysmaiden jaon voittaminen, joka kirjattiin vuoden 1992 YK:n
ilmastonmuutoksen yleissopimukseen. Sen vuoksi Yhdysvaltain senaatti hyväksyi vuonna 1997 äänin 95-0 Byrd-Hagelin resoluution, jonka mukaan Yhdysvaltain ei pitäisi ratifioida mitään
ilmastonmuutokseen liittyvää sopimusta, elleivät siihen konkreettissesti ja ajallisesti sitoudu myös kehitysmaat.
Kööpenhaminan jälkeen eurooppalaiset kuitenkin pitivät
kiinni tavoitteestaan saada aikaan sitova sopimus, joka kattaisi kaikki
merkittävät päästöjen aiheuttajat - siis tavallaan kyse oli Yhdysvaltain strategian rikkomisesta. Strategiana oli käyttää YK:n ilmastonmuutosneuvottelujen
vuosisykliä hajottamatta kehitysmaiden tukemaa enemmistökoalitiota ja lupaamalla kehitysmaille sadan miljardin
dollarin vuosittaista ilmastotukea. Ideana oli, että itsensä eristetyiksi löytävien Intian
ja Kiinan olisi lopulta annettava periksi kansainvälisen painostuksen alla ja
allekirjoitettava kattava sopimus.
Durbanin ilmastokokouksessa 2011 eurooppalaisilla oli vielä ilmeinen
valttikortti, joka sisälsi harhauttavan uhkauksen. Nimittäin kaikki muut
kehittyneet maat olivat päättäneet liittyä Yhdysvaltain rintamaan ja aikoivat
poistua Kioton pöytäkirjan sitoumuksista ensimmäisen sitoumuskauden lopussa.
Kanada meni vielä pidemmälle ja irtisanoi virallisesti sopimuksen osaltaan.
Ilman suurten kansakuntien suunnitelmallista sitoumusta kovaan ja kaikkia kattavaan
sopimukseen EU vetäisi pois pistokkeensa Kioton sopimuksen jatkolta ja kaikelta muultakin. Uhkauksen
esitti Britannian silloinen
ilmastonmuutosministeri Chris Huhne, joka ironisesti sittemmin joutui eroamaan ja palvelemaan väärästä valasta tuomittuna Hänen Majesteettinsa vankilalaitoksessa.