Europarlamenttivaalit pidetään Suomessa
25.5.2014. Niiden ennakkoäänestys on mahdollista 14.-20.5. Sen varalta, että
joku haluaisi pohtia ehdokasvalintaansa ilmasto- ja energia-asioiden
perusteella, kahlasin läpi kaksi vaalikonetta.
Käytin hyvin yksinkertaista metodia
saadakseni esiin mahdollisimman selkeät erot ehdokkaiden ja heidän
puolueryhmiensä välille. Vastasin vain ilmasto- ja energiapoliittisiin
kysymyksiin. Muihin kysymyksiin käytin "en osaa sanoa" -vaihtoehtoa
ilman painotuksia.
Katsotaanpa sitten tulokset vaalikoneittain. Sanottakoon
jo tässä vaiheessa se, että pudotin tuloksista pois ehdokkaat kaikista
sellaisista puolueista tai listoista, joilla ei ole edustusta nykyisessä
eduskunnassa. Yritän kirjoituksen lopussa vielä jonkinlaista analyysiä.
Yleisradion vaalikone
Ylen vaalikoneessa oli vain kaksi aihetta
koskevaa kysymystä, joihin testimielessä vastasin suluissa esitetyn mukaisesti:
1.
Mitä mieltä olet väitteestä: Energia- ja ilmastopolitiikassa etusijalle
on asetettava teollisuuden kilpailukyky. (Täysin samaa mieltä)
2.
Mitä mieltä olet väitteestä: Euroopan siirtymistä uusiutuvan energian
käyttämiseen on nopeutettava, vaikka se nostaisi sähkön ja polttoaineiden
hintoja. (Täysin eri mieltä)
Vastaukseni
kanssa 100-prosenttisesti samaa mieltä olivat seuraavat ehdokkaat: Juho Eerola
(PS), Simon Elo (PS), Mia Heijnsbroek-Wirén (RKP), Kimmo Kivelä (PS), Jani
Kolehmainen (PS), Marko Kulpakko (PS) ja Ilkka Matinpalo (PS).
Nykyisistä
mepeistä eniten samaa mieltä vastaukseni kanssa olivat Anneli Jäätteenmäki (KESK)
ja Sampo Terho (PS), joiden tulos oli 90 %. Muista nimekkäimmistä ehdokkaista
samaan tulokseen pääsi vain Jussi Halla-aho (PS).
Vastaukseni
kanssa eniten eri mieltä (0 %) olivat seuraavat: Pirkka Aalto (KD), Eila Aarnos
(VAS), Faruk Abu Taher (VAS), Outi Alanko-Kahiluoto (VIHR), Li Andersson (VAS),
Alina Böling (RKP), Toivo Haimi (VAS), Saara Ilvessalo (VIHR), Jyrki Kasvi
(VIHR), Timo Keskitalo (KD), Otso Kivekäs (VIHR), Tuuli Kousa (VIHR), Silvia
Modig (VAS), Klemetti Näkkäläjärvi (RKP), Maria Ohisalo (VIHR), Heikki Patomäki
(VAS), Birgitta Silvennoinen (KD), Johanna Sumuvuori (VIHR), Sinikka Torkkola
(VAS), Thomas Wallgren (SDP) ja Ozan Yanar (VIHR).
Nykyisistä
mepeistä vähiten samaa mieltä vastaukseni kanssa oli Tarja Cronberg (VIHR), jonka
tulos oli 10 %. Muista nimekkäimmistä ehdokkaista samaan tulokseen pääsivät mm.
Heidi Hautala (VIHR), Kimmo Kiljunen (SDP), Mikael Pentikäinen (KESK), Paavo
Väyrynen (KESK). Kohtalaisen lähelle (20%) mepeistä pääsi Sirpa Pietikäinen(KOK)
ja muista ehdokkaista mm. Touko Aalto (VIHR), Antti Kaikkonen (KESK), Toimi
Kankaanniemi (PS), Ilkka Kantola (SDP), Timo Kaunisto (KESK), Anni Sinnemäki
(VIHR), Alexander Stubb (KOK) ja Oras Tynkkynen (VIHR).
Ylen vaalikone
tarjoaa myös ehdokkaat asettaneiden puolueiden kannat noihin kysymyksiin.
Eniten vastaukseni kanssa samaa mieltä ovat järjestyksessä Perussuomalaiset (0
eroa vastauksissa), Kokoomus (-2), Kristillisdemokraatit (-2) ja RKP (-4).
Eniten eri mieltä ovat Keskusta (-6), SDP (-6), Vasemmistoliitto (-8) ja
Vihreät (-8).
MTV3:n eurovaalikoneesta vastasin kahteen
kysymykseen:
1.
EU:n tulee olla edelläkävijä
ilmastonmuutoksen torjunnassa. (Täysin eri mieltä).
2.
Ympäristövaikutukset tulee ottaa
huomioon kaikessa päätöksenteossa, vaikka se hidastaisi talouskasvua. (Täysin
eri mieltä).
Vastaukseni kanssa eniten samaa mieltä olivat
seuraavat ehdokkaat: Ilkka Matinpalo (PS, 100%), Simon Elo (PS, 98%), Antti
Pakkanen (KESK, 90%), Erno Välimäki (VAS, 86%), Maria Lohela (PS, 82%) ja Marko
Kulpakko (PS, 80%).
Nykyisistä mepeistä eniten samaa mieltä
vastaukseni kanssa olivat Petri Sarvamaa (KOK, 68%), Hannu Takkula (KESK, 54%)
ja Sampo Terho (PS, 50%).
Vastaukseni kanssa eniten eri mieltä (0 %)
olivat mm. seuraavat: Paavo Väyrynen (KESK, 0%), Jyrki Kasvi (VIHR, 0%), Heidi
Hautala (VIHR, 0%), Peter Östman (KD, 0%), Touko Aalto (VIHR, 1%) ja moni muu lähinnä Vihreitä
tai vasemmistopuolueita edustava ehdokas.
Nykyisistä mepeistä vähiten samaa mieltä
vastaukseni kanssa olivat Anneli Jäätteenmäki (KESK, 18%), Tarja Cronberg (VIHR,
19%) ja Sirpa Pietikäinen (KOK, 27%). Muista nimekkäimmistä ehdokkaista samaan tulosluokkaan
pääsivät mm. Touko Aalto (VIHR), Li Andersson (VAS), Timo Harakka (SDP), Heidi
Hautala (VIHR), Antti Kaikkonen (KESK), Ilkka Kantola (SDP), Kimmo Kiljunen
(SDP), Annika Lapintie (VAS), Mikael Pentikäinen (KESK), Anni Sinnemäki (VIHR),
Alexander Stubb (KOK), Oras Tynkkynen (VIHR) ja Paavo Väyrynen (KESK).
Analyysiä
Puolueiden
välillä on osin aika isoja eroja. Perussuomalaiset erottuvat aika selvästi sekä
puolueena että ehdokkaina muista, joskin myös muiden puolueiden ehdokkaina on
aika nimekkäitäkin henkilöitä, jotka sopisivat ilmasto- ja energiapoliittisten
käsityksen puolesta Perussuomalaisiin. Siinä missä Perussuomalaiset ovat melko
samanmielisiä siitä, että ilmastoasiat eivät ole ykkösprioriteetin kysymyksiä,
näyttävät Vihreät ja Vasemmistoliitto olevan päinvastaisella kannalla, joskin
vassareista nousi yksi poikkeus tältä osin.
Kokoomuksessa, RKP:ssa, KD:ssa ja
SDP:ssä näytti olevan enemmän keskitien kulkijoita tai sellaisia, jotka eivät
osanneet olla oikein mitään mieltä noista asioista. Ehdokkaiden sisäinen
hajonta näyttäisi olevan suurinta noissa neljässä viimeksi mainitussa
puolueessa. Tämä aiheuttaa tietysti pienen ongelman äänestäjälle.
Jos puoluelistalla
olevien ehdokkaiden ääripäät ovat kovin kaukana toisistaan, saattaa
ilmastoasiastaan tarkka äänestäjä tahattomasti tosiasiassa edistää vastakkaisen
käsityksen omaavan ehdokkaan läpimenoa. Tätä kutsutaan kaksilla kärryillä
ajamiseksi. Yksi puoluehan on tuon poliittisen urheilulajin ylivoimainen
suomenmestari. Jaa mikä? No se on tietysti Keskusta, joka tässäkin
pikavertailussa pärjää hyvin vaikkapa esimerkillä Hannu Takkula - Paavo
Väyrynen. Mutta aivan yhtä hyviä ovat Kokoomuksen pari Petri Sarvamaa -
Alexander Stubb. Vielä isompi kontrasti taitaa olla Kokoomuksen kahden jatkokaudelle
pyrkivän naisehdokkaan välillä - siis Eija-Riitta Korholan ja Sirpa Pietikäisen.
Jos siis äänestät em. pareista toista ilmastopoliittisesti painottaen, ja ko.
ehdokas ei pääsekään oman listansa mitalikolmikkoon ääntenlaskennassa, saatat antamallasi
vertailulukuäänellä tukea jokseenkin vastakkaista mielipidettä olevaa
ehdokasta.
Jos ilmasto- ja
energiapolitiikka ovat Sinulle tärkeitä asioita, ja haluat varmistaa samaa
mieltä olevan ehdokkaan läpimenon, voit huoletta äänestää Vihreää tai
Perussuomalaista ehdokasta. Minun mielestäni nämä ryhmät harrastavat vähiten
kahden kärryn kilpa-ajoa nyt puheena olevissa asioissa. Jos haluat äänestää
ryhmää, jossa epätietoisuus tai -varmuus asioista on suurinta, valintasi
saattaisi osua SDP:en. Jos haluat äänesi menevän hukkaan - siis ryhmälle, joka
ei todennäköisesti saa ainuttakaan meppiä seuraavaan EU-parlamenttiin -
äänestät tietysti RKP:tä tai KD:ja.
Koetin vielä
selventää äänestäjän valintatilannetta kuvalla. Siihen olen pannut arvokartalle
neljästä isoimmasta eduskuntapuolueesta neljä ehdokasta ja pienemmistä puolueista
kaksi. Valintaperusteina olivat tällä kertaa ilmasto- ja energiapoliittiset
kannat (ääripäät puolueryhmittäin), vanhanaikaisesti oikeisto-vasemmisto
-akseli ja intuitiivinen arvio henkilöiden sijoituksesta oman listansa kärkeen
ääntenlaskennassa.
Minun äänestyskriteerieni
mukaan ehdokkaan pitäisi ilmasto- ja energia-asenteiden sekä vasemmisto-oikeisto
-kriteerien mukaan mahtua kuvassa sinisellä ellipsillä merkitylle alueelle.
Jokaisella on tietysti omat kriteerinsä, joiden mukaan ellipsi asettuu arvokartalle. Muistakaapa, että tuolle alueelle
varmasti mahtuu monta sellaista ehdokasta, joita en ole tässä kirjoituksessa
maininnut. Siis vaalikonetta pitää käyttää ihan itse. Ja tietysti monille
muillekin asioille on syytä panna painoa ehdokasta valittaessa.
Lopuksi vielä pari
sanaa eräästä mielestäni pätevästä ilmasto- ja energia-asioihin perehtyneestä
poliitikosta, jota en ole maininnut kirjoituksessa tähän mennessä. Olen
seurannut hyvin tarkkaan meppinä pitkään toimineen Eija-Riitta Korholan
äänestyskäyttäytymistä, raportointityötä ja julkisia kannanottoja. Korhola ei
päässyt kuvan arvokartalle, sillä em. kriteerien mukaan neljä tunnettua
Kokoomuksen kandidaattia ohittivat hänet puolueen uskottavina ääripäiden
edustajina. Mutta Korhola on syytä
mainita, sillä hän on moniin muihin verrattuna ylivertainen tiedoiltaan
ilmasto- ja energia-asioissa. Hän saattaisi olla nykyisistä mepeistämme sopivin
kandidaatti vaikkapa EU:n ilmastokomissaariksi, jos sellainen tehtävä Suomelle
mustapekkana jäisi käsiin. Korhola mahtuisi helposti kuvan siniseen ellipsiin, mutta kun samalta listalta on pyrkimässä Pietikäinen ja Stubb....
PS. Tarkistuksessa huomasin, että kuvassa on vain kolme Keskustan ehdokasta, vaikka niitä pitäisi olla neljä. No Anneli Jäätteenmäki on kuvassa piilossa Toimi Kankaanniemen takana.
PS. Tarkistuksessa huomasin, että kuvassa on vain kolme Keskustan ehdokasta, vaikka niitä pitäisi olla neljä. No Anneli Jäätteenmäki on kuvassa piilossa Toimi Kankaanniemen takana.
Kiitos! Tällaisia yhteenvetoja kaivataan! Ilmastoasiat ovat olleet vaaliteemana aika piilossa. Antero
VastaaPoistaIlmastoasiat ovat ehkä olleet piilossa tervatulla katolla tapahtuvasta harakkailmiöstä johtuen.
PoistaEikös noiden vastausten seurauksena tule esiin ehdokkaat, jotka ovat vastanneet eniten; "en osaa sanoa" tai hyvin lähelle sitä eikä niinkään ne, jotka ovat vastanneet kahteen kysymykseen samoin kuin sinä?
VastaaPoistaTapsa
Ei pitäisi tapahtua niin. Ylen kyselyssä vastasin kaikkiin muihin kysymyksiin vastauksella "Ohita vastaus". MTV3:n kyselyssä en vastannut muihin kysymyksiin kuin noihin kahteen mainittuun. Vastatessani ehdokkaiden väliset erot alkoivat nousta esiin vasta noiden kahden kysymyksen kohdalla.
PoistaOk, jos siinä kerran oli vaihtoehto: "ohita vastaus". Pelkillä "en osaa sanoa vastauksillakin ymmärtääkseni "kärkiehdokkaat" tulevat esiin.
PoistaMinä liputtaisin E-R K:n puolesta, olipa hän minkä puolueen ehdokas tahansa. Kykenee syvälliseen ajatteluun monestakin aisasta. Ehdotin hänelle pyrkiä Kokoomuksen puheenjohtajaksi, mutta hän uskoo pystyvänsä vaikuttamaan enemmän meppinä.
Tapsa
Minäkin olen jonkin aikaa Eija-Riitan blogeja ym. toimintaa seuraillut ja päätin jo kauan sitten että hän saa ääneni eurovaaleissa. Nyt kun muutaman vaalikoneen olen läpi tehnyt niin hän ei kärkipaikkaa ole siellä saanut.
VastaaPoistaÄänestyspäätökseni kuitenkin pitää, hän on oikealla asialla ja osaa myös perustella kantansa.
Tuntuu että täytyy edes yksi osaava edustaja saada pidettyä taistelussa tuulimyllyjä vastaan (miten tämäkin sanonta on nykyään saanut uudenlaisen merkityksen).
Harri
Minäkin pidän ERK:n tyylistä, mutta ääntä en voi antaa. Mikko tuossa lopussa saattoi arvata monen tunteet.
PoistaVesa K
No minusta ERK on paras jätkä joukossa, kun muut ovat munattomia.
PoistaKukaan ei ole seppä syntyessään.
Selkeitä "rintamalinjoja" ei näytä olevan, joten äänestän vain
henkilöä enkä puoluetta, ja katson kortit sitten aikanaan puoluekurin
vaikutusvallasta.
Yleistilanne näyttää hyvältä koska tosiasioita ollaan tunnustamassa
eri tahoilla, ja jatustelemisemme tuli syrjäytyetyksi luonnollisilla syillä eli Euroopan rapautumisella ja liuskekaasuvallankumouksella, kunhan ottavat lopuksi lusikan kauniisen kouraansa ja syövät keittämänsä ilmastotappaissopan.
Minä en siihen koske, mutta alla kuvaus.
https://www.youtube.com/watch?v=jjwrZ1-WjsI
Ilkka
Saanen lisätä vielä näkemyksen muualta Euroopasta, jota en oikein viitti kommentoda muuten, kun että sitä saa mitä tilaa.
VastaaPoistahttp://newnostradamusofthenorth.blogspot.fi/2014/05/the-guardian-eurosceptic-parties-could.html
Ilkka
Käsittääkseni ERK ei osallistunut vaalikoneiden kyselyihin, joten
VastaaPoistahän ei voi nousta niistä esille.
Tästä blogia? http://www.nytimes.com/2014/05/13/science/earth/collapse-of-parts-of-west-antarctica-ice-sheet-has-begun-scientists-say.html?smid=tw-nytimesscience&seid=auto&_r=0
VastaaPoistaNo jokö se taas L4 on osallistumassa vaalikeskuteluun sulattamalla ennätysjäät Antarktiksella ilmastomallinnuksella.
PoistaIlkka
"using sophisticated computer modeling,"
PoistaHohhoijaa nyt taas...
Mitausten mukaan romahtaminen siis jatkuu. Selvä pyy.
PoistaNo voi voi taas, missä ne mittaukset ovat.
PoistaSiinähän sanotaan että on suoritettu useita tietekoneajoja tuhannen vuoden päähän, ja saatu mm.n osia.
Liekö ollut asialla taas Taalaksen kouluttama ilmastonmuutostoimittaja asialla kun tutkimuksesta löytyy mediaan sellaista mitä siinä ei sanota.
Toi uutinen on pyörinyt jo pari päivää maailmalla, herättäen lähinnä
säälinsekaisia naurahduksia.
"different simulations within the range of two to nine centuries. "
"Resting atop a deep marine basin, the West Antarctic Ice Sheet has long been considered prone to instability. Using a numerical model, we investigate the sensitivity of Thwaites Glacier to ocean melt and whether unstable retreat is already underway. Our model reproduces observed losses when forced with ocean melt comparable to estimates. Simulated losses are moderate (<0.25 mm per year sea level) over the 21st Century, but generally increase thereafter. Except possibly for the lowest-melt scenario, the simulations indicate early-stage collapse has begun. Less certain is the timescale, with onset of rapid (> 1 mm per year of sea-level rise) collapse for the different simulations within the range of two to nine centuries. "
http://www.sciencemag.org/content/early/2014/05/12/science.1249055
Simulaatio ei ole mittaus.
Ilkka
Jäätiköiden pohjaa mitattu ja todettu että alla ei ole kukkuloita jotka voisivat estää romahduksen jatkumisen. Selvää ilman tietokoneitakin.
PoistaNo onko siellä ennen ollut kukkuloita jotka ovat estäneet romahduksen.
PoistaOttaisit selvää mistä "tutkimuksessa" on kyse, ja medialööpit eivät vieläkään ole tutkimuksia.
"To translate a bit, that means sometime between 200 and 900 years from now the rate of ice loss from this glacier could reach a volume sufficient to raise sea levels about 4 inches (100 millimeters) a century. At that point, according to the paper, ice loss could pick up steam, with big losses over a period of decades.* But in a phone conversation, Joughin said the modeling was not reliable enough to say how much, how soon."
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2014/05/12/keep-in-mind-scientific-and-societal-meanings-of-collapse-when-reading-antarctic-ice-news/?module=BlogPost-ReadMore&version=Blog%20Main&action=Click&contentCollection=Climate%20Change&pgtype=Blogs®ion=Body#more-52219
Massa menetetty niin että maaperä ponnahtaa ylöspäin:
Poistahttp://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkijat+Osa+Etel%C3%A4mannerta+kohoaa+ilmi%C3%B6m%C3%A4ist%C3%A4+vauhtia++Sen+pystyy+l%C3%A4hes+n%C3%A4kem%C3%A4%C3%A4n/a1399946128426
Kyse oli nytimesin medialööpistä ja siihen liittyvästä "tutkimuksesta"
PoistaNytkö L4 vaihtoi puheenaiheen tapansa mukaisesti uuteen tiedeauktoriteettiin eli yliopistotiedoitteeseen.
Sopisi myös näyttää mihin perustuu Antaktisen ennätysjäiden
väheneminen, kuka sen on mittannut, milloin ja missä?
http://wattsupwiththat.com/2014/05/13/bob-ward-of-the-state-of-confusion/#more-109092
Ilkka
Eurovaalikoneella mitattuja maanpinnan nousuja varmaan. Sen tutkijan pitäisi tuoda tutkimaan maanpinnan nousua Limingan rannikolle. Tyynellä säällä erittäin loiva rantaviiva kyllä vetäytyy taatusti nopeammin kuin kyseisellä niemimaalla.
PoistaMistähän tulee seuraava veto hätäjarrusta, kun ei lämpene?
Tapsa
imbie,org
PoistaImpesi on menettänyt piikuutensa jo aikaa sitten,
Poistaja on yleensäkin luotu vain viihdyttämään AGW häntäheikkejä.
http://wattsupwiththat.com/2012/12/12/glacially-modeled-snow-job/
Ilkka
Aamun piristysruiske, kun on ollut tovin kovin hiljaista palstalla..
VastaaPoistaElekää kutasko aamukahvianne väärään kurkkuun.
http://areena.yle.fi/tv/2188172
Ilkka
Kiitos, kun varoitit! Yritin istua tukevasti panematta mitään suuhuni, hengissä säilyin, mutta sen verran nauratti, että valahdin sohvalta lattialle.
PoistaNiinistö myy totisella naamalla tuulimyllyjä ja lämpöpumppuja Suomesta Kiinaan ja toimittaja ei sano sanaakaan.
Tapsa
Öh, miksi poistit muiden kuin eduskuntapuolueiden edustajien vastaukset? Itselleni ainakin on tärkeää että nykymeno muuttuisi monellakin kantilla (valuutta, itsenäisyys jne.) joten ei ole järkevää äänestää nykyisiä eduskuntapuolueita kun oppositiokin on samaa mieltä hallituspuolueiden kanssa.
VastaaPoistaAK
Rajasin ihan kirjoituksen pituuden pitämiseksi luettavana pois sellaiset pikkupuolueet, joilla ei ole edellisissä vaaleissa valittuja kansanedustajia. On totta, että noissa puolueissa on hyvin erilaisia kantoja verrattuna sekä nykyisiin hallitus- että oppositiopuolueisiin. Mutta ilmastokantoihin nuo pikkupuolueet eivät olisi tuoneet mitään uutta, ja sehän tämän bloggauksen juju oli. Menkääpä itse kokeilemaan vaalikoneita.
PoistaVoit sitten Mikko liittää Liisa Jaakonsaaren kuvan, jos jostain löydät, mahdollisimman kauaksi ellipsistäsi. Tämä tuomio ei kuitenkaan tullut vaalikoneesta, vaan hänen omista puheistaan, jotka eivät poikenneet vihreiden huu haasta mitenkään.
VastaaPoistaIlmastonmuutoksen torjunta on kuulemma mahdollisuus EU:lle, Clean tech auttaa, vaikka hän ei takuuvarmasti tiedä, mitä koko termi tarkoittaa.
Tapsa
Lissukkahan on juuri aamu-tvssä selittämässä ympäripyöreitä, jos jotain kiinnostaa se lienee nähtävissä areenalla parin tunnin kuluttua, mutta
Poistaeiköhän tuota toisteta koko päivän.
Mitä muuten aiheeseen tulee, näyttää ihan siltä että YLE toimittajat jopa kysyisivät ehdokkailta kysymyksiä?
Syytä en tiiä.
http://areena.yle.fi/tv
Ilkka
Sokea olin onhan se Liisa jo kuvassa, liian lähellä ellipsiä vaan.
PoistaTapsa
YLEn Meppigalleriassa totuudentorvi Mikael Jungner (nauhassa 2:45-) kertoi, että oli käynyt kuukausi pari sitten SD:n Euroopan ryhmässä puhumassa yrittäjyydestä: startup:eista, crowdsourcing:ista, cleantech:ista.
PoistaJa siellä kysyttiin että "mitä nuo ovat"?"
Toiseksi suurin ja välillä suurin EU:n parlamenttiryhmä elelee jossain fossiilisella kivihiiliaikakaudella.. netistä tietämäti.
Pelkään ettei sillä sinisen värisellä konservatiivisemmalla EU-puolueellakaan ole sen parempaa tatsia 2000-luvun modernismiin.
MV- lehti, huijaus ja eliitti mainittu. Niin ja tuulivoimasta, ks elstatistik.se
VastaaPoista